آشنایی با H30 کراس و زیر و بم این خودرو در یک نگاه

خودروی H30 کراس محصولی است که با همکاری شرکت فرانسوی پی اس ای، شرکت چینی دانگ فنگ و همراهی شرکت ایران خودرو تولید شده و از جمله محصولات حاضر در بازار خودروی ایران به شمار می‌رود. برخورداری H30 کراس از قیمت رقابتی موجب شده است که نام این خودرو بیش از پیش بر زبان بیافتد و برخی نظرها را به سمت خود جلب نماید.

امکانات اچ سی کراس

فارغ از بحث قیمت H30 کراس که در انتهای این متن به آن اشاره خواهیم نمود، باید اعتراف کرد که این خودرو در عمل به بحران هویت مبتلا است. به این معنی که H30 کراس در ظاهر و باطن خود میان یک خودروی کراس اور کوچک جثه یا یک سدان هاچ بک تنومند و همچنین یک استیشن میانه اندام معلق مانده و در عین این که در نگاه نخست تمام آنها است، در عمل هیچ کدام از آنها نیست. در واقع این خودرو را می‌توان به شترمرغی تشبیه کرد که هنگام بار بردن مرغ می‌شود و در وقت تخم گذاشتن به شتر تبدیل می‌گردد. با این حال H30 کراس از وجود قابلیت‌ها و امکاناتی بهره می‌برد که قادرند این خودرو را از رقابت با سایر خودروهای تولید داخل سربلند بیرون بیاورند. به عنوان مثال می‌توان به نرم بودن و کاملا تحت کنترل بودن رانندگی با آن اشاره کرد.

 

اچ سی کراس

مشخصات فنی H30 کراس

اگر خودروی H30 کراس را به لحاظ بهره‌مندی از برخی خصوصیات ظاهری در قامت یک خودروی کراس اور یا شبه شاسی بلند ببینیم، باید ادعا کنیم که مشخصات فنی این خودرو در قیاس با رقبا چندان چنگی به دل نمی‌زند. اگرچه H30 کراس از وجود موتور شناخته شده‌ی چهار سیلندر مدل TU5 با برخورداری از ۱.۶ لیتر گنجایش و ۱۶ سوپاپ بهره می‌برد، اما هنگامی که حداکثر قدرت ۱۰۵ اسب بخاری این خودرو (با احتساب ۵۷۵۰ دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتن متری آن (با احتساب۴۰۰۰ دور در دقیقه) با وزن ۱۲۳۰ کیلوگرمی این خودرو ترکیب می‌شود، مجال چندانی برای رضایت مطلق از مشخصات فنی H30 کراس باقی نمی‌گذارد.

در این میان با توجه به جایگاهی که خودری H30 کراس از آن برخوردار است، مبتنی بودن سیستم انتقال قدرت این خودرو بر حالت دیفرانسیل جلو (بر مبنای جعبه دنده اتوماتیک) چندان دور از انتظار جلوه نمی‌کند. هرچند که طراحی و تولید این جعبه دنده‌ اتوماتیک توسط شرکت AISIN ژاپن موضوعی است که می‌تواند به خودی خود یک نکته‌ی مثبت قلمداد شود.

گفتنی است که ترکیب قابلیت‌های جعبه دنده‌ی مذکور با توان موتور این خودرو به رانندگان این اجازه را می‌دهد تا در مدت ۱۲.۵ ثانیه به شتاب صفر تا صد دست یابند و جدا از آن در نهایت به حداکثر سرعت ۱۸۳ کیلومتر در ساعت برسند.

 

امکانات و قابلیت‌های H30 کراس

نکته‌ی نه چندان جالب در رابطه با H30 کراس آن است که این خودرو تنها موفق به کسب سه ستاره‌ از پنج ستاره‌ی ممکن در پشت سر نهادن تست ایمنی موسسه‌ی چینی سی ان سی ای پی شده است. این در حالی است که اکثر خودروهای چینی حاضر در بازار ایران هر پنج ستاره‌ی ممکن مربوط به این تست را کسب کرده‌اند. در واقع کیفیت ایمنی در H30 کراس کم و بیش شبیه به اکثر خودروهای ساخت داخل است و در این زمینه باید H30 کراس را با خودروهای ایرانی قیاس کرد.

نمود این امر را می‌توان در سیستم ترمز طراحی شده برای این خودرو مشاهده کرد؛ به گونه‌ای که ترمز جلوی آن در حالت دیسکی خنک شونده و ترمز عقب آن به شکل دیسکی توپر طراحی شده است و همانند بسیاری از خودروهای ایرانی تنها شاهد استفاده از دو تکنولوژی ترمز ضد قفل اِی بی اس و سیستم توزیع الکترونیکی نیرو ای بی دی هستیم. با این حال وجود چهار کیسه‌ی هوای ایمنی در بخش جلوی این خودرو (دو کیسه هوای اصلی و دو کیسه هوای جانبی برای صندلی راننده و شاگرد) موجب می‌شود که سرنشینان این خودرو اندکی احساس امنیت بیشتری نمایند.

در میان امکانات موجود در خودروی H30 کراس می‌توان به برخورداری این خودرو از سیستم تهویه اتوماتیک و همچنین وجود فرمان هیدرولیکی اشاره کرد. گفتنی است که این فرمان از قابلیت تنظیم در چهار حالت مختلف برخوردار است و از وجود کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و بلوتوث (MFC) بهره می‌برد. همچنین این خودرو از وجود یک نماشگر ۶.۵ اینچی با قابلیت پخش فایل‌های تصویری برخوردار است که از USB ،AUX ،GPS ،SD Card و بلوتوث پشتیبانی کرده و توانایی‌های آن توسط چهار عدد بلندگو تکمیل می‌گردد.

در مجموع امکانات و قابلیت‌های موجود در H30 کراس کم و بیش به همان مواردی محدود می‌شود که این روزها می‌توان آنها را در سایر خودروهای مشابه و هم رده مشاهده کرد. حتی می‌توان گفت که این خودرو نسبت به بسیاری از همتایان و رقیبان خود از قابلیت‌ها و امکانات جانبی کمتری برخوردار است. در ادامه می‌توانید سایر قابلیت ها و امکانات مهم H30 کراس را در قالب لیست زیر مشاهده کنید:

  • مجهز به چراغ‌های عقب LED و چراغ‌های جلو LED کریستالی
  • وجود چراغ‌های مه شکن در جلو و عقب
  • برخورداری از آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرمکن و دارای راهنما
  • بهره‌مندی از شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب
  • برخورداری از صندلی پارچه‌ای دو رنگ
  • وجود روکش چرمی در غربیلک فرمان
  • برخورداری از تزئینات طرح متال
  • وجود قطعات تزیینی دور بدنه
  • بهره‌مندی از آینه‌های جانبی و سپرهای هم رنگ با بدنه
  • وجود سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر در کنار بهره‌مندی از قفل میکرو سوییچی درهای خودرو
  • وجود سنسور دنده عقب
  • برخورداری از چراغ مه شکن جلو و عقب و همچنین دوربین دید عقب
  • بهره‌مندی از قابلیت ایزوفیکس
  • برخورداری از رینگ اسپورت و آلومینیومی ۱۶ ۲۰۵/۵۰R
  • وجود صندلی راننده با قابلیت تنظیم دستی در ۶ جهت مختلف و صندلی‌های عقب تاشو
  • برخورداری از جا عینکی، اسپویلر عقب و کامپیوتر سفری
  • وجود چراغ مطالعه جلو و عقب
  • برخورداری از سان روف برقی

مشخصات ظاهری و قیمت H30 کراس

همان گونه که در ابتدای این متن به آن اشاره شد، شکل کلی H30 کراس از طراحی معلق و پا در هوایی برخوردار است. اما فارغ از این نکته باید گفت که نوع طراحی این خودرو در بخش ظاهری آن تقریبا معمولی است و در کل جزییات چشمگیر یا خیره کننده‌ای را به نمایش نمی‌گذارد.

شاید آن چه بیش از همه در طراحی نمای ظاهری این خودرو جلب توجه کند استفاده از زبانه‌های پلاستیکی برای حجم بخشی است که دور تا دور بدنه‌ی این خودرو را فرا گرفته است. وجود این حاشیه‌ها اندکی موجب تنومند جلوه کردن بدنه H30 کراس شده است و در نوع خود نکته‌ی مثبتی به شمار می‌رود. هرچند که تقابل این موضوع با اندازه‌ی نه چندان بزرگ چرخ‌ها ترکیب چشم‌نوازی پدید نیاورده و ظاهر عجیبی به پایین گلگیرها بخشیده است. به گونه‌ای که از نمای کنار، خودروی H30 کراس به فردی شباهت دارد که شلوار کوتاهی بر تن داشته و جوراب چندان بلندی هم برای پوشش این ضعف به پا نکرده است.

در فضای داخلی H30 کراس اما شاهد رویارویی با سر و شکل بهتری هستیم و طراحی این فضا به صورت شکیل‌تری انجام گرفته است. البته کیفیت پایین مواد به کار رفته در طراحی و ساخت فضای داخلی این خودرو اندکی از شایستگی‌های کلی کابین H30 کراس می‌کاهد. جالب این جا است که مواد به کار رفته در طراحی بخش‌های مختلف کابین این خودرو حتی از بسیاری از خودروهای ساخت داخل نیز کیفیت پایین‌تری دارند.

 

اچ سی کراس

 

گفتنی است که این روزها مدل صفر کیلومتر خودروی H30 کراس با قیمتی معادل ۴۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و شاید بتوان آن را یکی از ارزان قیمت‌ترین محصولات شبه کراس اور حاضر در بازار لقب داد.

در مجموع و با وجود تمام نکاتی که در این متن به آن اشاره شد، می‌توان ادعا کرد که H30 کراس به عنوان یک خودروی معمولی قادر به رفع نیازهای بسیاری از خودرو دوستان خواهد بود و علاوه بر آن این خودرو از رقابت مستقیم با بسیاری از محصولات ساخت داخل نیز سربلند بیرون می‌آید. با این حال اگر به دنبال خرید یک کراس اور نسبتا ارزان قیمت هستید، به این نکته توجه داشته باشید که اچ سی کراس یک خودروی کراس اور واقعی نیست و تنها از شکل و شمایل یک خودروی شاسی بلند یا شبه شاسی بلند برخوردار است.

به طور کل اگر قادر به چشمپوشی از فضای نسبتا فراخ این خودرو هستید، می‌توانید به سراغ گزینه‌های دیگری نظیر تیپ‌های مختلف از پژو ۲۰۶ نیز بروید و روی آنها متمرکز شوید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید