۴ تفاوت بنزین سوپر و معمولی (کیفیت، سطح تاثیر، رنگ و قیمت)

تقریبا همه ما دو واژه بنزین سوپر و بنزین معمولی را شنیده‌ایم. شاید در ذهن شما هم این سوال وجود داشته باشد که تفاوت بنزین سوپر و معمولی در چیست؟ آیا بنزین سوپر از معمولی بهتر است؟ چه خودرو‌هایی با بنزین سوپر بهتر کار می‌کنند؟ اگر می‌خواهید جواب تمام این سوالات را بدانید و به طور کامل با این دو نوع بنزین، تفاوت‌ها، کیفیت، رنگ و قیمت هر کدام آشنا شوید با ما همراه شوید و این مقاله را بخوانید.   بررسی تفاوت بنزین سوپر و معمولی ۱. عدد اکتان مهم‌ترین تفاوت این دو بنزین تفاوت در عدد اکتان است.…

تفاوت بنزین سوپر و معمولی

تقریبا همه ما دو واژه بنزین سوپر و بنزین معمولی را شنیده‌ایم. شاید در ذهن شما هم این سوال وجود داشته باشد که تفاوت بنزین سوپر و معمولی در چیست؟ آیا بنزین سوپر از معمولی بهتر است؟ چه خودرو‌هایی با بنزین سوپر بهتر کار می‌کنند؟ اگر می‌خواهید جواب تمام این سوالات را بدانید و به طور کامل با این دو نوع بنزین، تفاوت‌ها، کیفیت، رنگ و قیمت هر کدام آشنا شوید با ما همراه شوید و این مقاله را بخوانید.

 

بررسی تفاوت بنزین سوپر و معمولی

۱. عدد اکتان

مهم‌ترین تفاوت این دو بنزین تفاوت در عدد اکتان است. عدد اکتان در واقع معیاری است برای نشان دادن مقاومت یک سوخت مانند بنزین؛ این مقاومت در مقابل گرما، فشار و شروع احتراق است. هر قدر این عدد بالاتر باشد، سوخت بهتری داریم و از اشتعال بی موقع و در واقع مخرب بنزین جلوگیری می‌شود. این عدد در بنزین معمولی ۸۷ و در بنزین سوپر ۹۵ است. پس یعنی سوختن بنزین سوپر دیرتر از بنزین معمولی است و احتمال انفجار آن کمتر است. اما به این دو نکته نیز توجه داشته باشید:

  • اگر به خودرویی که به بنزین معمولی احتیاج دارد، بنزین سوپر زده شود فقط از توان خودرو کاسته می‌شود.
  • اگر به خودرویی که به بنزین سوپر احتیاج دارد، بنزین معمولی زده شود، هر بار قبل از رسیدن پیستون به بالاترین نقطه در سیلندر، بنزین اشتعال پیدا کرده و پیستونی را که هنوز حرکت سر بالایی خود را کامل نکرده به پایین می‌راند. نتیجه آن، فشار به مجموعه پیستون، شاتون، میل لنگ و سوپاپ‌هاست و معمولاً با صدای خشنی همراه است و عدم توجه به این مورد در دراز مدت سبب آسیب به موتور و کاهش عمر مفید آن می‌شود.

تفاوت اصلی بنزین سوپر و معمولی کدام است؟

۲. مقایسه کیفیت بنزین سوپر و معمولی

بنزین سوپر همان بنزین معمولی است که افزودنی‌های مختلف (الکل‌ها مثل متانول و اتانول هیدروکربن‌های حلقوی مثل تولوئن و زایلن) دارد تا عدد اکتان آن بالاتر رود. پس به دلیل وجود همین ترکیبات قوی‌تر که نسبت به بنزین معمولی دارد، دارای کیفیت بهتری بوده که می‌تواند رسوبات و مواد زائد موجود در باک و سوزن‌های انژکتور را از بین ببرد. اما توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از این نوع بنزین نیز می‌تواند به ماشین صدمه وارد کند؛ پس نوع خودروی خود را در نظر بگیرید.

  • اگر باید از بنزین معمولی استفاده کنید، حدوداً از هر ۲۰ باری که بنزین می‌زنید، خوب است یک بار از بنزین سوپر استفاده کنید.
  • اگر باید از بنزین سوپر استفاده کنید خوب است هر ده باری که بنزین می‌زنید یک بار از بنزین معمولی استفاده کنید و به ازای هر ۳۰۰۰ کیلومتر از محلول پاک کننده انژکتور استفاده کنید تا همیشه سوزن‌های انژکتور خودروی شما تمیز باشد.

۳. مقایسه سطح تاثیر بنزین سوپر و معمولی در خودرو

به طور کلی بنزین‌های سوپر دارای برخی افزودنی‌های اضافی هستند که در عملکرد خودرو تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کنند، مگر اینکه خودرو نیازمند سوخت با اکتان بالاتری باشد. همچنین بنزین سوپر قدرت خودرو را افزایش نمی‌دهد، بلکه فقط به دلیل قدرت سوخت بیشتر در شتاب گیری اولیه شاهد کمی تغییر هستیم. این تغییر نیز به دلیل این است که افزودنی‌هایی که در بنزین سوپر وجود دارد باعث می‌شود تا رسوبات کربنی انژکتور‌ها تمیز شوند و به مرور زمان عملکرد خودرو را بهبود می‌بخشند.

رنگ بنزین معمولی و سوپر

۴. مقایسه رنگ بنزین معمولی و سوپر

  • رنگ بنزین معمولی خودرو بیشتر رنگ صورتی است که کمی به رنگ قرمز مایل است.
  • اما بنزین سوپر خودرو رنگ سبز روشنی دارد که به رنگ سفید مایل است.

 

سوال‌های رایج درباره تفاوت بنزین سوپر و معمولی

۱. چرا بنزین سوپر گران‌تر است؟

بنزین سوپر همان بنزین معمولی است که برای بالا بردن عدد اکتان آن مقداری افزودنی‌های مختلف به آن اضافه می‌شود. با این کار در واقع به کیفیت این نوع بنزین نیز افزوده می‌شود. پس طبیعی است که دارای قیمت بیشتری باشد.

۲. چطور بنزین سوپر و معمولی را تشخیص دهیم؟

  • آسان‌ترین راه تشخیص این دو بنزین از روی رنگ آن‌ها است؛ که در قسمت رنگ بنزین راجع به آن صحبت کردیم.
  • راه دوم تشخیص این دو بنزین از هم بوی هر کدام است که با کمی دقت می‌توان متوجه تفاوت بوی بنزین معمولی از سوپر شد. البته بو کردن این مواد اصلا توصیه نمی‌شود و قرار گرفتن زیاد در مجاورت و استنشاق این مواد سرطان‌زا است.
  • بعد از رنگ و بو، در درجه سوم توجه به گاز‌های خارج شده از باک ماشین است. اگر این گاز خشک باشد بنزین مصرفی خودرو بنزین نوع سوپر است. اما در صورت چرب بودن این گاز‌ها بنزین نوع معمولی دارد. برای اینکه خشک یا چرب بودن را متوجه شوید می‌توانید به هنگام سوخت گیری دست خود را جلوی باک نگه دارید. با مشاهده چربی روی دست، نوع بنزین، معمولی است.
  • همچنین توجه داشته باشید که بنزین‌های سوپر خودرو، معمولا نسبت به بنزین‌های معمولی جهش بیشتری دارند، در صورتی که بنزین‌های معمولی این طور نیستند.

تفاوت بنزین معمولی و سوپر

۳. چه نوع بنزینی را برای خودرو خود استفاده کنیم؟

جواب این سوال اول از همه به نوع خودروی شما و بعد از آن به موقعیت جغرافیایی بستگی دارد.

  • نوع خودرو: با توجه به اینکه بسیاری از ماشین‌های سواری مدل بالا در حال حاضر بر مبنای بنزین با اکتان ۹۵ طراحی می‌شوند، پس بهتر است از بنزین سوپر برای این خودرو‌ها استفاده شود. استفاده از بنزین معمولی با اکتان ۸۷ برای این ماشین‌ها در دراز مدت می‌تواند خسارات جبران ناپذیری به موتور خودرو وارد کند.
  • موقعیت جغرافیایی: به طور مثال در استان تهران که بسیار بالاتر از سطح دریا است، استفاده از بنزین معمولی بهتر است. در صورتی که در استان‌های شمالی کشور که همسطح دریا هستند، استفاده از بنزین سوپر پیشنهاد می‌شود.

 

کلام آخر

امیدواریم با خواندن این مقاله با تفاوت دقیق بنزین سوپر و معمولی آشنا شده باشید. برای اینکه بدانید بهتر است از کدام یک از این دو نوع بنزین برای خودروی خود استفاده کنید، دفترچه راهنمای خودروی خود را هم بخوانید؛ معمولا در دفترچه‌های راهنما نوع بنزین مصرفی تعیین شده است و نمی‌توان گفت بنزین سوپر لزوما بهتر از بنزین معمولی است.

در پایان به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر از رانندگی می‌ترسید و یا در اطراف خود کسی را سراغ دارید که از رانندگی می‌ترسد، مطلب «۹ راهکار موثر برای غلبه بر ترس حین رانندگی» را برای او ارسال کنید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید