لاک زدن در بارداری؛ آیا لاک زدن ناخن در بارداری خطرناک است؟

آیا لاک زدن در بارداری برای مادر و جنین خطرناک است؟ مواد شیمیایی استفاده شده در لاک ناخن چیست؟ کدام لاک ناخن برای استفاده ایمن است؟ در این مقاله شما را با توصیه‌های ایمنی برای استفاده از لاک در دوران بارداری آشنا خواهیم کرد.

لاک زدن در بارداری

یکی از مواردی که بیشتر خانم‌ها بعد از رنگ کردن مو در دوران بارداری راجع به آن سوال دارند لاک زدن است. آیا لاک زدن در بارداری ضرر دارد؟ در طی چند سال گذشته صحبت‌های متناقضی در مورد استفاده از لاک ناخن در دوران بارداری شنیده شده که همین مسئله برخی از مادران را نگران می‌کند.

گزارش‌های اخیر نشان داده‌اند که لاک زدن در بارداری برای رشد نوزاد مضر است. این امر منجر به پریشانی بسیاری از زنان در مورد جنبه‌های ایمنی لاک زدن در بارداری شده است. این مقاله همه حقایق را در مورد استفاده از لاک ناخن روشن می‌سازد و همچنین برخی نکات ایمنی را در هنگام استفاده از آن‌ها ارائه می‌دهد.

آیا در دوران بارداری می‌توان از لاک استفاده کرد؟

لاک زدن در بارداری درصورتی‌که گاهی اوقات صورت بگیرد مشکلی ندارد اما ممکن است بسته به شرایط جسمی اشخاص و بسته به نوع ترکیبات خاص بهداشتی آرایشی که استفاده می‌کنند، واکنش‌های مختلفی به دنبال داشته باشد.

تا کنون هیچ شواهدی از تاثیرات ناخوشایند لاک زدن در بارداری گزارش نشده است. بااین‌حال سازمان غذا و دارو (FDA) می‌گوید برخی از مواد شیمیایی موجود در لاک و پاک‌کننده لاک مضر بوده و برخی عفونت‌های پوستی، مسمومیت و سایر عوارض ناشی از آن را به دنبال دارند. ضمنا هنگام کار با این محصولات، احتمال استنشاق و مواجهه با اجزای قابل تبخیر (فرّار) آن وجود دارد و نیز ممکن است لاک ناخن خشک شده موقع آماده سازی یا صرف غذا با دست، بلعیده شود.

در کل می‌توان گفت که لاک زدن در بارداری، مانعی ندارد، اما باید نکات مهمی را در نظر گرفت، چون ماده‌ی شیمیایی موجود در لاک می‌تواند برای جنین خطرناک باشد. ۵ ماده‌ی خطرناک یعنی تولوئن، فرمالدئید، دی بوتیل فتالات یا DBP، رزین فرمالدنید و کافور هستند که در ساخت لاک و پاک کننده‌های آن مورد استفاده قرار می‌گیرند و در صورت استفاده مداوم می‌توانند عوارضی همچون اختلالات باروری، آسم و اختلالات تنفسی، آلرژی شدید، اختلالات عصبی و سرطان خون را به همراه داشته باشند.

 

مواد شیمیایی استفاده‌شده در لاک ناخن

 

مواد شیمیایی استفاده‌شده در لاک ناخن

برخی از مواد شیمیایی استفاده‌ شده در لاک ناخن تاثیرات مضری بر بدن دارند. این امر به‌ویژه هنگامی‌که جنین در حال رشد است بسیار خطرناک می‌شود. سه مورد از مهمترین مواد شیمیایی استفاده‌شده در لاک ناخن عبارت‌اند از:

۱. فرمالدئيد

فرمالدئید در بسیاری از لاک‌های ناخن به‌عنوان سخت‌کننده استفاده می‌شود. فرمالدئید باعث سوزش بینی، چشم و گلو هنگام استنشاق می‌شود. درصورتی‌که فرمالدئید تصادفی استنشاق شود، بدن مادر این ماده شیمیایی را تجزیه می‌کند. فرمالدئید به‌عنوان یک ماده شیمیایی کم‌خطر برای کودک تلقی می‌شود.

 

۲. تولوئن

تولوئن موجود در لاک باعث ایجاد بافت صاف و نرم می‌شود. استنشاق این ماده شیمیایی می‌تواند موجب تحریک گلو، ریه‌ها و چشم‌ها شود و قرار گرفتن در معرض آن می‌تواند بر سیستم عصبی کودک اثر بگذارد.

هنگام لاک زدن در بارداری، می‌توانید با رعایت کردن موارد زیر مواجهه شدن خود با فرمالدئید و تولوئن را کاهش دهید:

  • از لاک‌هایی استفاده کنید که عاری از فرمالدئید و تولوئن باشد.
  • از لاک ناخن حاوی فرمالدئید و تولوئن یک‌بار در هفته استفاده کنید. اگر تکنسین ناخن هستید، لاک زدن ناخن را به همکارانتان محول کنید.
  • قبل از لاک زدن، درب‌ها و پنجره‌ها را بازکنید.
  • دمیدن در ناخن‌ها برای خشک شدن، شما را در معرض خطرات تنفسی قرار می‌دهد.

 

۳. دی بوتیل فتالات

دی بوتیل فتالات (DBP) ماده شیمیایی دیگری است که در برخی از لاک‌ها استفاده می‌شود و تاثیراتی مشابه فرمالدئید و تولوئن دارد. هنگام خرید لاک دقت کنید این مواد شیمیایی در آن‌ها بکار نرفته باشد.

 

کدام لاک ناخن برای استفاده ایمن است؟

لاک ناخن‌های بسیاری در بازار وجود دارد که بدون ۳ ماده شیمیایی بالا عرضه می‌شوند. پس از تائید عدم وجود هیچ‌یک از مواد شیمیایی بالا، لاک زدن در بارداری مشکلی ندارد. همان‌طور که سعی می‌کنید گزینه‌ها را محدود کرده و تصمیم درستی بگیرید، در اینجا عواملی مطرح‌شده که هنگام خریدن لاک ناخن، بهتر است به آن‌ها توجه داشته باشید:

  • Cruelty-Free: حتما توجه داشته باشید که بر روی لیبل لاک یکی از این دو عبارت نوشته‌شده باشد، PETA-certified یا Cruelty-Free. این عبارات به معنای عاری بودن از سم می‌باشند، به این معنا که هیچ حیوانی در تولید آن آسیب‌ندیده است.

 

کدام لاک ناخن برای استفاده در بارداری

 

  • Long-Lasting: ناامیدکننده است که لاک Long-Lasting نداشته باشد. Long-Lasting بهترین مارک‌ها بین ۷ تا ده روز است. به این معنا که لازم نیست در این مدت مجددا لاک را روی ناخن بمالید و خودش ماندگاری دارد.
  • Chip-Resistant: لاک ناخن با کیفیت پایین احتمالا به‌راحتی تراشیده می‌شود. با این گزینه، به دنبال لاکی خواهید بود که در برابر تراشیدگی و کنده شدن مقاومت بالایی دارد.
  • Easy to Apply: در جستجوی لاکی باشید که به‌راحتی بتوانید از آن استفاده کنید.
  • Brush: کیفیت برس لاک را نادیده نگیرید. استفاده از برس پهن‌تر توصیه می‌شود، زیرا باعث می‌شود کار شما سریع‌تر پیش برود. یک برس پهن، قادر به پوشش بخش‌های بیشتری از ناخن است.

 

لاک زدن در بارداری

 

توصیه‌های ایمنی برای استفاده از لاک در دوران بارداری

برای جلوگیری از خطرات ناشی از استفاده لاک، می‌توانید برخی از اقدامات حیاطی زیر را دنبال کنید:

  • گاهی اوقات از لاک ناخن استفاده کنید.
  • از لاک ناخنی استفاده کنید که حاوی مواد شیمیایی بالا نباشد؛ اگر دسترسی به این نوع لاک‌ها مقدور نیست، ترجیحا استفاده از لاک را به هفته‌ای یکبار محدود کرده و فقط سوهان زدن ناخن‌ها را انجام دهید که هیچ ضرری ندارد.
  • توجه داشته باشید که هنگام لاک زدن در بارداری باید حتما از لاک‌های مرغوب و با کیفیت استفاده کنید. در هنگام خرید باید به مشخصات لاک مورد نظرتان دقت کنید و به هیچ عنوان سراغ لاک‌های ارزان قیمت و نا سالم نروید.
  • هنگام لاک زدن در بارداری، درب‌ها و پنجره‌ها را حتما باز بگذارید تا بوی قوی لاک خارج شود. (اگر برای لاک زدن به آرایشگاه می‌روید، مطمئن شوید که از تهویه مناسبی برخوردار است و تنفس بخار و بوی لاک و محلول‌های پاک کننده آن، آسیبی به شما نخواهد رساند.)
  • هنگام خشک‌کردن لاک ناخن، بازوها را از بدن دور نگه‌دارید. همچنین برای خشک شدن لاک‌ها در این دوران از فوت کردن ناخن‌هایتان اجتناب کنید تا بخارات حاصل از مواد شیمیایی وارد ریه‌هایتان نشوند.
  • برای حذف بقایای موجود در دست، دست‌ها را با صابون بشویید.
  • ترجیحا لاک را روی ناخن یک‌بار پوشش دهید نه اینکه دو بار روی‌هم لاک بزنید.
  • اگر لاک سریع‌تر از زمان‌های دیگر از روی ناخن کنده شد، از استفاده مجدد از آن اجتناب کنید زیرا شانس فاسدشدنش وجود دارد.
  • اگر تصمیم دارید از روش‌هایی مانند کاشت ناخن، ناخن مصنوعی و یا ژلیش ناخن استفاده کنید بد نیست نظر پزشک متخصصتان را هم درباره آن بدانید که آسیبی متوجه جنینتان نباشد. در دوران بارداری احتمال بروز حساسیت و واکنش‌های پوستی بیشتر می‌شود و به دلیل محدودیت مصرف دارو، بهتر است بسیار احتیاط کنید.

 

پاک‌کننده لاک ناخن در بارداری

 

آیا می‌توانید از پاک‌کننده لاک ناخن استفاده کنید؟

سوال مهم دیگری که خانم‌ها می‌پرسند این است که آیا در سه‌ماهه اول بارداری می‌توان از پاک‌کننده لاک ناخن استفاده کرد؟

پاک‌کننده‌های لاک ناخن به طور عمده حلال‌های مرکب‌اند از استون یا اتیل استات یا هر دو که به آن‌ها مقادیر ‏اندکی بوتیل استئارات و دی‌اتیلن گلیکول و مونوا‌تیل اتر افزوده شده است تا اثر خشک‌‏کنندگی حلال را کاهش دهد. فراموش نکنید که برای پاک کردن لاک نیز حتما از لاک پاک کن‌های فاقد استون استفاده کنید. همچنین برای دوری از هرگونه آسیب بهتر است یا در فضای باز یا در محیط با تهویه‌ی مناسب انجام گیرد. حتما پس از اتمام کار دست‌ها را به خوبی با آب و صابون بشوئید.

گروهی دیگر از متخصصان بر این نظرند که استون در اطراف بدن ما وجود دارد و هنگامی‌که به‌طور اتفاقی استفاده شود هیچ اثر ضرری ندارد. اگر برای مدت طولانی در معرض دوز بالای استون قرار بگیرید، احتمال کمی وجود دارد که این امر منجر به مشکلات رشد و نقص مادرزادی شود. بااین‌حال، حتی استفاده روزانه از پاک‌کننده لاک، به‌اندازه کافی برای شما و جنین‌تان مضر نیست. 

بهرحال اگر در این رابطه نگران هستید، پاک‌کننده لاک ناخنی بخرید که عاری از استون باشد و پس از پاک کردن لاک ناخن، همیشه دست‌های خود را با آب و صابون بشویید تا هرگونه بقایای شیمیایی را حذف کنید.

 

پاک کردن لاک

 

سخن آخر

توصیه اکثر متخصصان زنان این است که در سه ماهه اول بارداری تمام فعالیت‌هایی که احتمال خطر در آن می‌رود را کنار بگذارید. بهتر است خانم‌های باردار در زمینه لاک زدن به ناخن‌هایشان تا پایان بارداری علاوه بر مراقبت‌های لازم حتما با پزشک خود مشورت کنند تا مشکلی برای خود و جنینشان پیش نیاید. برای تقویت ناخن‌ها و رسیدگی به آن‌ها از مواد طبیعی و خانگی استفاده کنید که بی ضرر هستند.

اگر سوال، نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

 

برگرفته از: parenting.firstcry.com

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
وب گردی:
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید