پی آر پی مو prp؛ مزایا، معایب و روش انجام آن

تقویت مو به روش پی آر پی (prp) یا پلاسمای غنی از پلاکت، روشی درمانی است که در آن برای کمک به کاهش ریزش مو، از خون بیمار استفاده می شود. در این مقاله شما را با نحوه انجام پی آر پی مو، مزایا، عوارض و هزینه انجام آن آشنا خواهیم کرد.

کاشت مو به روش prp

تقویت مو به روش prp (پلاسمای غنی از پلاکت)، درمانی سه مرحله‌ای است که طی آن ابتدا خون فرد کشیده شده، پس از آن پردازش‌شده و سپس به داخل پوست سر تزریق می‌شود.

پلاسما بخشی از خون است و حاوی پروتئین‌های خاصی است که کمک می‌کند خون لخته ببندد. همچنین حاوی پروتئین‌هایی است که از رشد سلول‌ها حمایت می‌کنند. محققان، prp را با جدا کردن پلاسما از خون و تمرکز بر آن تولید کرده‌اند.

برخی از اعضای جامعه پزشکی معتقدند که تزریق پلاسمای غنی از پلاکت به روش prp، باعث رشد طبیعی مو می‌شود و با افزایش عرضه خون به فولیکول مو و افزایش ضخامت مو، مو همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. گاهی اوقات به منظور تقویت موها پس از کاشت، این روش با سایر روش‌های کاشت مو (نظیر کاشت مو به روش fue) و یا با داروهای دیگر ترکیب می‌شود.

تحقیقات کافی برای اثبات این که prp درمان موثری برای ریزش مو است یا خیر، انجام‌ نشده است. با این حال تقویت مو به روش prp از سال ۱۹۸۰ میلادی تا کنون مورد استفاده قرار گرفته است. این روش برای مشکلاتی مانند بهبود تاندون‌ها، رباط‌ها و ماهیچه‌ها نیز استفاده می‌شود.

کاشت مو به روش prp

 

هدف از انجام پی آر پی (prp) چیست؟

محققان کاربردهای زیادی را برای تزریق prp کشف کرده‌اند؛ برخی از این کاربردها عبارت‌اند از:

۱. ریزش مو

در این روش، پزشکان برای گسترش رشد مو و جلوگیری از ریزش آن، prp را به پوست سر تزریق می‌کنند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته در سال ۲۰۱۴، تزریق prp در درمان آلوپسی آندروژنیک که طاسی الگوی مردانه نیز نامیده می‌شود، موثر است.

۲. آسیب به تاندون

تاندون‌ها بافت‌هایی طنابی شکل هستند که عضله را به استخوان وصل می‌کنند. آن‌ها معمولا پس از آسیب، به آرامی بهبود می‌یابند. پزشکان از تزریق prp برای درمان مشکلات مزمن تاندون مانند آرنج تنیسی، تاندونیت آشیل در مچ پا و جهش زانو استفاده می‌کنند.

۳. آسیب‌های حاد

پزشکان از تزریق prp برای درمان آسیب‌های ورزشی حاد مانند عضلات همسترینگ کشیده شده یا رگ به رگ شدن زانو استفاده می‌کنند.

۴. ترمیم پس از جراحی

گاهی اوقات پزشکان از تزریق prp پس از جراحی برای ترمیم تاندون پاره شده (مانند تاندون روتاتور کاف شانه) یا رباط‌ها (مانند رباط متقاطع قدامی) استفاده می‌کنند.

۵. آرتروز

پزشکان prp را به زانوهای اشخاص مبتلا به آرتروز نیز تزریق می‌کنند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ انجام گرفت نشان داد که تزریق prp موثرتر از تزریق اسید هیالورونیک (درمان سنتی) برای درمان آرتروز بود.

 

فرآیند تقویت مو به روش prp

تقویت مو به روش PRP فرآیندی سه مرحله‌ای است. اکثر افراد برای تقویت موهای خود به روش PRP به سه مرحله درمان ۶-۴ هفته‌ای نیاز دارند. لازم است درمان‌های ترمیمی هر ۴ تا ۶ ماه یک‌بار انجام شود.

مرحله ۱: خون شما معمولا از بازو کشیده می‌شود و داخل سانتریفیوژ قرار داده می‌شود (دستگاهی که به سرعت ذرات جامد را از مایع جدا می‌کند).

مرحله ۲: پس از گذشت ده دقیقه، خون به سه مرحله تقسیم خواهد شد:

  • پلاسمای حاوی پلاکت کم
  • پلاسمای غنی از پلاکت
  • سلول‌های قرمز خون

مرحله ۳: پلاسمای غنی از پلاکت به داخل یک سرنگ تزریق‌ شده و سپس به قسمت‌هایی از پوست سر که به افزایش رشد مو نیاز دارند تزریق می‌شود.

تحقیقات کافی برای اثبات اینکه پی آر پی (PRP) تا چه اندازه موثر است صورت نگرفته است. بر اساس تحقیقی که اخیرا انجام گرفته است، با وجود این که PRP پایه‌های علمی لازم به عنوان روشی برای ترمیم مو را دارا است، هنوز در مراحل اولیه کار است و تا کنون پیشرفتی نداشته است. شواهد بالینی هنوز ضعیف هستند.

 

عوارض جانبی پی آر پی (prp)

به دلیل اینکه در تقوبت مو به روش prp، خون شما به پوست سر تزریق می‌شود، شما در معرض ابتلا به بیماری‌های واگیردار قرار نمی‌گیرید. با این حال هر درمانی که با تزریق همراه است، عوارض جانبی در پی دارد؛ از جمله این عوارض می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسیب رساندن به عروق خونی یا اعصاب
  • عفونت
  • کلسیفیکاسیون در نقاط تزریق
  • بافت اسکار

این احتمال وجود دارد که شما به داروهای بی حسی که برای انجام این کار استفاده می‌شود، واکنش منفی نشان دهید. اگر تصمیم به انجام روش prp دارید، اجازه دهید پزشک قبل از بی‌حسی توصیه‌های لازم را به شما داشته باشد.

 

خطرات انجام روش prp

قبل از انجام این کار اگر دارو یا مکملی مصرف می‌کنید حتما به پزشک گزارش دهید. هنگامی‌که قبل از انجام روش پی آر پی نزد پزشک مشاور می‌روید، او ممکن است با انجام این روش برای تقویت موهای شما مخالفت کند اگر:

  • خون رقیقی داشته باشید.
  • شدیدا سیگار مصرف می‌کنید.
  • سابقه مصرف الکل یا مواد مخدر را دارید.

در صورتی که هر یک از بیماری‌های زیر را داشته باشید، روش prp برای شما انجام نخواهد شد:

  • عفونت‌های حاد یا مزمن
  • سرطان
  • بیماری مزمن کبدی
  • بیماری مزمن پوستی
  • بی‌ثباتی همودینامیک
  • هیپوفیبینوژنیک
  • اختلال متابولیک
  • سندروم اختلال عملکرد پلاکت‌ها
  • اختلال سیستمیک
  • سپسیس
  • پلاکت‌هایی با تعداد کم
  • بیماری تیروئید

 

دوره بهبودی بعد از روش prp چقدر طول می‌کشد؟

پس از انجام prp، پزشک ممکن است توصیه کند منطقه آسیب‌دیده را ببندید. با این حال، این توصیه‌ها بیشتر بر اساس میزان آسیب و میزان تزریق پلاسمای غنی از پلاکت است. اکثر افراد می‌توانند پس از تزریق prp به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهند.

از آنجا که prp برای ترویج بهبود یا رشد در نظر گرفته‌ شده است، ممکن نیست که بلافاصله پس از تزریق متوجه تأثیرگذاری آن شوید. با این حال، پس از گذشت چند هفته یا چند ماه، متوجه خواهید شد منطقه کاشت، سریع‌تر بهبودیافته یا در آن منطقه موهای بیشتری رشد کرده است.

 

نحوه کاشت مو به روش prp

 

هزینه انجام prp

روش prp معمولا شامل سه مرحله درمان ۶-۴ هفته‌ای با درمان‌های ترمیمی هر ۶-۴ ماهه است.

هزینه انجام پی آر پی بر اساس تعداد جلسات و کلینیکی که در آن انجام‌شده است متفاوت است. به ‌طور کلی چنین می‌توان گفت که هزینه انجام پی آر پی مو بر اساس موارد زیر متفاوت است:

  • موقعیت جغرافیایی
  • کیفیت تجهیزات

بسیاری از کلینیک‌ها prp را درمانی برای زیبایی در نظر می‌گیرند و بیمه‌ها هیچ یک از هزینه‌های درمان را پوشش نمی‌دهند.

 

نتیجه‌گیری

اگر نگران ریزش موی خود هستید، گزینه‌های درمانی زیادی پیش روی شماست که یکی از این گزینه‌ها، تقویت مو به روش prp است. اگر چه دلایل بالینی محدودی برای عملکرد prp وجود دارد، بسیاری معتقدند prp ایمن‌ترین و موثرترین روش برای درمان ریزش مو و تحریک رشد موی جدید است. با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید کدام‌یک از روش‌های درمانی، بهترین روش‌ کاشت مو برای شماست.

در آخر توصیه می کنیم قبل از هر اقدامی، با کاشت مو به روش sut و بهترین فصل برای کاشت مو نیز در ستاره آشنا شوید. آیا تابه‌حال شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان روش prp را انجام داده‌اید؟ تجربیات خود را با ما و سایر مخاطبین ستاره به اشتراک بگذارید.

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
وب گردی:
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید