آشنایی با کاشت مو به روش fit | مزایا، معایب و روش انجام

کاشت مو به روش fit، که استخراج واحد فولیکولی نیز نامیده می‌شود به معنای حذف هر واحد فولیکولی به صورت جداگانه با یک دستگاه پانچ کوچک است.

کاشت مو به روش FIT

یکی از بهترین روش‌های کاشت مو، استخراج واحد فولیکولی (fit) است. این روش به بیمارانی که از ریزش و کم‌پشتی مو رنج می‌برند توصیه می‌شود. در این مقاله از ستاره قصد داریم با کاشت مو به روش FIT به‌طور کامل آشنا شویم.

استخراج واحد فولیکولی (fit) چیست؟

استخراج واحد فولیکولی تکنیکی است که واحدهای فولیکولی را از پوست سر بیمار می‌گیرد. fit برخلاف پیوند واحد فولیکولی (fut) یا روش نواری، بسیاری از فولیکول‌های مو را به‌ یک‌باره حذف نمی‌کند و عمل حذف فولیکول‌ها یکی‌ یکی صورت می‌گیرد. هر پیوند واحد فولیکولی شامل ۱،۲،۳ و گاهی اوقات ۴ تار مو است.

مزیتی که fit به روش سنتی fut دارد این است که به بیماران اجازه می‌دهد بدون توجه به زخم‌ها، موهای خود را کوتاه کنند و همچنین زمان بهبودی نیز بسیار کوتاه‌تر است.

 

کاشت مو به روش fit

 

کاشت مو به روش fit برای چه افرادی مناسب است؟

داوطلب ایده آل برای کاشت مو به روش fit، کسی است که دوست دارد موهایش را کوتاه نگه دارد و چربی موی مناسبی در پشت سرش دارد. این فرد باید با استفاده از دارو درمانی، مصرف ویتامین‌ها و لیزرتراپی مو با لیزر کم‌توان، ریزش موی خود را درمان کند.

بسیار مهم است که انتظارات واقع‌بینانه‌ای از نتایجی که از پیوند مو انتظار دارید، داشته باشید. بطور معمول جلسات fit کوتاه‌تر از جلسات fut هستند. با این‌حال، ممکن است برای دستیابی به نتایج مطلوب، به جلسات بیشتری برای کاشت نیاز داشته باشید.

داوطلبان مناسب برای کاشت مو به روش fit شامل:

  • افرادی که دچار طاسی هستند.
  • افرادی که ریزش مو دارند.
  • افرادی که ریزش موی آن‌ها به دلیل سوختگی یا آسیب‌های پوستی است.

اگر کل موی سرتان ریخته است، مثلا به خاطر شیمی‌درمانی، ممکن است داوطلب مناسبی برای استخراج واحد فولیکولی نباشید.

 

هنگام کاشت مو به روش FIT چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر مو در منطقه اهداکننده یا donor area خیلی بلند باشد، پزشک ممکن است از شما بخواهد قبل از کاشت مو، موهایتان را کوتاه کنید. هنگامی‌که در مطب دکتر هستید، یک بی‌حسی موضعی را تجربه خواهید کرد. هنگام کاشت مو پزشک فولیکول‌های مو را از یک بخش از بانک موی شما جدا کرده (منطقه اهداکننده) و آن‌ها را برای پیوند آماده می‌کند.

فرآیند کاشت مو ممکن است ساعت‌ها طول بکشد، اما در نهایت این روش به تعداد پیوندهایی که لازم دارید بستگی دارد.

به طور خلاصه کاشت مو با این روش طی ۶ مرحله مختلف انجام می شود که به شرح ذیل است:

  • آنالیز پوست سر و طراحی لیزری خط رویش مو؛ (در این مرحله با توجه به آنالیزهای دقیق، پوست سر از نظر وجود بیماری‌های پوستی احتمالی بررسی می‌شود. در صورت شناسایی بیماری، فرصت برای درمان آن فراهم می‌‌شود. در برخی مواقع علت اصلی ریزش مو در افراد، بیماری‌های پوستی است. بنابراین ضروری است که قبل از اقدام به کاشت مو، این بیماری‌ها به طور کامل درمان شوند.)
  • ضد عفونی کردن پوست سر به منظور جلوگیری از عفونت
  • بی حسی پوست سر به منظور از بین بردن احساس درد
  • استخراج فولیکول ها از منطقه برداشت
  • ذخیره فولیکول های استخراج شده
  • کاشت فولیکول ها در منطقه بی مو

 

رابطه بین سفتی پوست سر و استخراج واحد فولیکولی

استفاده از روش fut برای برخی از بیمارانی که پوست سر سفتی دارند ممکن است مشکل باشد. از این رو به این بیماران توصیه می‌شود از روش fit استفاده کنند؛ زیرا در کاشت مو به روش fit، فولیکول‌ها یکی‌ یکی حذف می‌شوند و نه بصورت نواری.

 

کاشت مو به روش fit

 

کاشت مو به روش SUPER FIT چیست؟

در کاشت مو به روش FIT سنتی، در واقع استخراج فولیکول ها به صورت مجزا یا تکی صرت می‌گیرد. در روش Super FIT نیز اساس کار شبیه FIT است با این تفاوت که تمام مراحل برداشت و کاشت فولیکول ها توسط دستگاه‌های هوشمند انجام می‌‌شود. بنابراین طبیعی است که استفاده از تجهیزات هوشمند و الکترونیک، بسیاری از نقایص احتمالی در دیگر روش‌ها را برطرف کرده است.

توجه داشته باشید که کاشت مو به روش Super FIT، یکی از با کیفیت‌ترین روش‌های کاشت مو تلقی می‌شود. البته فراموش نکنید که استفاده از امکانات و دستگاه‌های پیشرفته به تنهایی برای دریافت نتیجه عالی کافی نبوده و تجربه و مهارت پزشک در استفاده از این امکانات نیز بسیار مهم است. 

در کاشت مو به روش Super FIT از دستگاه ۳D Scanner برای اسکن و آنالیز پوست سر استفاده می‌شود. اطلاعات و نتایج زیادی پس از اسکن پوست سر حاصل می‌شود که در دیگر مراحل کاشت مو بسیار مفید هستند:

  • اندازه گیری وسعت منطقه کاشت و تعیین تعداد فولیکول های لازم به منظور ایجاد تراکم حداکثری
  • ترسیم خط مو با استفاده از دستگاه لیزری
  • ترسیم الگوی کاشت مو
  • آنالیز کامپیوتری منطقه برداشت مو
  • بررسی ویژگی‌هایی مختلف پوست سر از قبیل رطوبت، چربی و کشسانی و تعیین بهترین منطقه برای استخراج با توجه به این ویژگی‌ها
  • تعیین تعداد فولیکول‌های قابل استخراج از منطقه برداشت
  • بررسی گرافت‌ها و تعیین گرافت‌های با ریشه‌های چندتایی و ضخامت مناسب به منظور برداشت بهترین گرافت‌ها
  • ارزیابی عمق ریشه موها. با ارزیابی عمق ریشه مو، برداشت گرافت‌ها به شکلی صحیح انجام می‌شود، به طوری که کمترین آسیب به ریشه آن ها وارد شود
  • بررسی وضعیت خونرسانی پوستی به منظور پیشگیری از کندی روند بهبودی زخم‌ها و ایجاد نکروز پوستی
  • بررسی درصد موهای سیاه و سفید منطقه برداشت به منظور برداشت حداکثری موها با ریشه های سیاه

همچنین از دیگر تفاوت هایی که این روش با fit سنتی دارد، آن است که بی حسی نیز در روش Super FIT متفاوت با سایر روش‌های کاشت مو است. در روش FIT برای بی حس کردن پوست سر از سوزن استفاده می‌شود، اما در روش Super FIT برای بی حس کردن سر از دستگاه مخصوص بدون سوزن استفاده می‌شود. بنابراین احساس درد و آسیب رسیدن به ریشه موها که حاصل بی‌حسی با سوزن است، در این روش مشاهده نمی‌شود.

 

دوره بهبودی کاشت مو به روش fit چقدر است؟

با اینکه این روش عوارض زیادی روی بدن بر جای نمی‌گذارد، با این‌حال بیمار نیاز به چند روز استراحت دارد. بیماران لازم است بطور معمول چند روز تا یک هفته استراحت کنند.

دوره بهبودی سریع است، اما اکثر بیماران در مورد کوتاهی موی خود نگران هستند، زیرا در منطقه اهدا کننده، مو باید به‌طور کامل تراشیده شود. بنابراین باید حدودا ده روز منتظر بمانید تا موهای منطقه اهداکننده رشد کنند.

شما قادر خواهید بود سه روز پس از جراحی، اکثر فعالیت‌های طبیعی خود را از سر بگیرید، هرچند بهتر است قبل از شروع مجدد فعالیت‌هایی مانند شنا بیشتر صبر کنید. پزشک برای مراقبت بعد از کاشت مو، دستورالعمل‌های خاصی را به شما ارائه می‌دهد و شما برای دستیابی به نتایج بهتر باید این دستورالعمل‌ها را به‌طور مرتب دنبال کنید.

 

معایب کاشت مو به روش fit

۱. تراشیدن کل منطقه اهداکننده

در اکثر روش‌های fit، لازم است کل منطقه اهداکننده را بتراشید که اساسا کل دو طرف و پشت سر را شامل می‌شود.

۲. ناحیه اهداکننده بزرگ‌تر

ناحیه اهداکننده در روش fit بزرگ‌تر از ناحیه اهداکننده در روش fut است. پیوند شامل فولیکول مو، پیاز مو و مقدار کمی از بافت اطراف آن است. این پیوند می‌تواند به دلیل اینکه بطور معمول حاوی مقدار کمی پوست محافظ است و همچنین چرب‌تر از پیوند fut است، ضعیف و شکننده باشد و این مورد به‌صورت میکروسکوپی توسط دست تشریح می‌شود.

fit روشی کور است، به این معنا که دستگاه مورد استفاده برای برداشتن پیوندها، نمی‌تواند برای تشخیص موقعیت پیاز مو، داخل پوست را ببیند؛ بنابراین انتظار می‌رود که برخی از موهایتان را به دلیل این انتقال از دست بدهید. با این‌حال، تکنولوژی روباتیک آرتاس می‌تواند از طریق تنظیمات دقیق و ثابت الگوریتم‌هایش، احتمال این آسیب‌ها را کاهش دهد.

۳. هزینه بیشتر

 روش fit به دلیل تکنولوژی‌های درگیر در آن، گران‌تر از روش fut است.

 

مزایای کاشت مو به روش FIT

۱. زخم‌های نامرئی و غیرقابل‌ مشاهده

به‌جای ایجاد زخم نواری در پشت سر خود، همانند روش fut ،fit هیچ زخم قابل‌مشاهده‌ای را بر جای نمی‌گذارد و تنها پانچ‌های کوچکی را در پشت سر ایجاد می‌کند. هر پانچ از یک واحد فولیکولی تشکیل‌شده است (دسته‌ای شامل یک تا چهار مو). این پانچ‌ها زخم‌های نقطه‌ای شکل کوچکی را در سر بر جای می‌گذارند و حتی اگر موهای شما کوتاه باشد، قادر خواهید بود به‌آسانی این زخم‌ها را بپوشانید. تنها درصورتی‌که موی سر خود را کامل تراشیده باشید، این زخم‌ها نمایان می‌شوند.

 

مزایای کاشت مو به روش FIT

 

۲. احساس درد ناچیز پس از کاشت

باوجوداینکه پانچ‌های کوچکی در سر شما ایجاد می‌شود، درد بعد از کاشت بسیار کم است. در روش fut، شکافی بیضوی در پوست سر و درجایی که پیازهای مو ساکن هستند ایجاد می‌شود. این شکاف نیاز به بخیه دارد و می‌تواند تا چندین روز موجب ایجاد ناراحتی در بیمار شود. در کاشت مو به روش fit، معمولا پس از درمان حتی نیازی به دارو نیست. با این‌حال برای تسکین درد جزئی برای همه بیماران دارو تجویز می‌شود.

۳. زمان بازسازی یا Downtime کمتر

علاوه بر درد کمتر، در کاشت مو به روش fit، مدت‌زمان بهبود زخم‌های پانچ کمتر است. در این روش از هیچ نوع بخیه‌ای استفاده نمی‌شود بنابراین زخم‌ها در عرض چند روز بهبود می‌یابند.

۴. رشد موی طبیعی

در هر دو روش کاشت موی fut و fit، موی سر طبیعی به نظر می‌رسد. از مزیت‌های کاشت و پیوند مو این است که موها طبیعی به نظر می‌رسند.

۵. عوارض جانبی کمتر

اگر کاشت مو به روش fit را با استفاده از تکنولوژی روباتیک آرتاس انجام داده باشید، در معرض عوارض جانبی کمتری قرار خواهید گرفت.

۶. حصول نتیجه سریع تر

در این روش کاشت مو، در یک دوره حداکثر ۶ الی ۹ ماهه، نتیجه کاشت مو را می بینید. در صورتی که در روش های قدیمی تر، پس از طی یک دوره ۱۲ الی ۱۴ ماهه، حداکثر تراکم موها مشخص می‌شود

 

کاشت مو به روش fit

 

برخی مزایای روش کاشت مو به روش super fit  نیز در زیر فهرست می شوند:

  • این روش کاشت مو درد و خونریزی را در پی ندارد.
  • بی حسی در این روش کاشت مو با استفاده از دستگاه های مخصوص بی حسی و بدون سوزن انجام می شود.
  • خط مو در این روش بسیار طبیعی به نظر می رسد و موها ظاهری بسیار طبیعی دارند.
  • تراکم موها در این روش حدود ۴ الی ۵ برابر روش های قدیمی تر است.
  • با توجه به اینکه پانچ و قلم دستگاه یک بار مصرف هستند، احتمال انتقال بیماری در این روش، تقریبا صفر است.
  • امکان برداشت مو از سایر قسمت‌های بدن، از دیگر مزایای این روش است.
  • با توجه به اینکه از لیزرتراپی در منطقه کاشت استفاده می‌شود، ضمن اینکه التهابات منطقه کاشت کمتر می‌شود، ترمیم سریع‌تر صورت می‌گیرد و سرعت رشد موها نیز بیشتر می‌شود.
  • در این روش جای زخم و اسکار روی سر، به کمترین مقدار می‌رسد.
  • با توجه به غیرتهاجمی بودن کاشت مو به روش Super fit و عوارض بسیار کم آن، دوران نقاهت در این روش بسیار کوتاه است.
  • در کاشت مو به روش Super fit امکان کاشت مو در ابرو، ریش و سبیل نیز وجود دارد.

 

سخن آخر

توصیه می کنیم قبل از اقدام به انجام هر اقدامی، با انواع کاشت مو، بهترین روش‌ کاشت مو و عوارض جانبی کاشت مو نیز در ستاره آشنا شوید.

آیا تابه‌حال شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان کاشت مو به روش fit را انجام داده‌اید؟ تجربیات خود را با ما و سایر مخاطبین ستاره به اشتراک بگذارید.

 

برگرفته از: realself

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
وب گردی:
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید