مراقبت بعد از کاشت مو، از طرز خوابیدن تا طرز استفاده از داروها

یکی از مهترین عوامل در نتیجه کاشت مو، مراقبت بعد از کاشت مو است. طرز صحیح خوابیدن، جلوگیری از ورم کردن سر، روش استفاده از داروها و… مواردی هستند که باید پس از کاشت مو برای گرفتن بهترین نتیجه از این عمل، مد نظر قرار داد. در این مقاله شما را با تمام نکات لازم برای مراقبت بعد از کاشت مو و بایدها و نبایدها آشنا خواهیم کرد.

کاشت مو

کاشت مو یکی از روش‌های جراحی برای بهبود کم‌مویی و طاسی است که امروزه به جز آقایان، خانم‌های با مو‌ی کم نیز از آن استفاده می‌کنند. مراقبت بعد از کاشت مو مهم‌ترین فاکتور برای موفقیت یا عدم موفقیت این روش است. این مراقبت به حدی اهمیت دارد که شاید بتوان گفت به اندازه خود فرآیند کاشت مو باید به آن توجه شود.

پس برای بهبودی سریعتر و دریافت نتیجه عالی از کاشت موی خود باید مواردی را رعایت کنید. نکاتی مانند اهمیت استفاده از دارو، طرز خوابیدن و کارهایی که نباید نجام دهید. در این مطلب ابتدا روش‌های کاشت مو و سپس مراقبت‌های لازم برای بعد از کاشت را شرح خواهیم داد.

روش های رایج کاشت مو

امروزه روش‌های زیادی برای کاشت مو وجود دارد؛ مانند کاشت مو به روش fit و کاشت مو به روش fut. اما روش کاشت مو SUT نسبت به سایر روش‌های کاشت مو از قبیل FIT و FUT و … روش نوین‌تری است. در روش SUT متقاضی بیهوش نمی‌شود، بلکه صرفا از بی‌حسی موضعی استفاده می‌گردد. همچنین با توجه به وجود پانچ لیزری و سیستم فریز، درصد بسیار کمی از ریشه مو‌ها حین برداشت و کاشت از بین می‌روند. البته ریزش مو بعد عمل در این روش نیز وجود دارد. امروزه بیشتر روش sut برای انجام این عمل توصیه می‌شود.

تفاوت مراقبت‌ های بعد از عمل sut با fit این است که در روش sut علاوه بر درد کمتر، احتیاجی به پانسمان و بخیه وجود ندارد؛ جای زخم و خونریزی نیز بسیار کم مشاهده می‌گردد و دوره‌ نقاهت و استراحت در این روش کوتاه‌تر است. فرد بعد از کاشت مو به روش SUT بعد از دو الی سه روز می‌تواند به زندگی عادی خود ادامه دهد. البته توصیه‌هایی برای همه‌ روش‌ها الزامی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

مراقبت بعد از کاشت مو

 

مراقبت‌ بعد از کاشت مو؛ بایدها و نبایدها

 اگر تصمیم به انجام عمل کاشت مو گرفته‌اید بهتر است بدانید این عمل نیز مانند سایر جراحی‌ها، عوارض جانبی خاص خود را به جای می‌گذارد که نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارد. از طرفی این عمل تنها بخشی از مسیر ترمیم موها است و برای رسیدن به نتایج مطلوب باید خودتان هم دست به کار شوید.

هنگامی‌ که در نهایت تصمیم به انجام این جراحی گرفتید و روز اول پس از انجام جراحی آماده رفتن به خانه شدید باید دستورالعمل‌هایی که پزشک برای شما تجویز کرده با دقت و حساسیت دنبال کنید. این مراقبت‌ها دقیقا از لحظات اولیه پس از عمل آغاز خواهند شد و باید آنها را جدی بگیرید.

گام اول این است که به پزشک معالج خود اعتماد و باور کنید هریک از این دستورالعمل‌ها به دلیل خاصی ترتیب داده شده‌ و پشتوانه علمی ‌دارند. از این گذشته به زمان، هزینه و میزان انرژی که برای انجام این عمل اختصاص داده‌اید فکر کنید و برای رسیدن به نتیجه هرچه بیشتر تلاش کنید. در ادامه چندین راهکار مهم در مورد مراقبت‌های بعد از عمل کاشت مو ارائه شده است. سعی کنید قبل از انجام عمل چندین بار این دستورالعمل‌ها را بخوانید و به خاطر بسپارید.

به طور سنتی بعد از عمل پیوند مو، برای پوشاندن منطقه کاشت شده، بانداژ سراستفاده می‌شود که بیمار دو تا سه روز بعد از عمل جهت برداشتن بانداژ و معاینه مو‌های کاشته شده (ایمپلنت‌ها) به کلینیک مراجعه می‌کند. اما موارد زیر را برای مراقبت بعد از کاشت مو مد نظر قرار دهید.

 

۱. نحوه‌ خوابیدن بعد از کاشت مو

  • در هنگام خوابیدن حتما از ۳ تا ۴ بالش زیر شانه‌ها به منظور بالاتر نگه داشتن ناحیه سر از قلب و تنظیم بالاتنه در زاویه ۳۰ درجه استفاده کنید. حداقل تا ۳ شب این کار را انجام دهید.
  • مراقب باشید تا با تماس سر با بالش، فولیکول‌های مو نریزند. اگر از صندلی شیب‌دار برای خوابیدن استفاده کنید بهتر است.

اگر ریزش موی شما به صورت غیر طبیعی بود، فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

 

مراقبت‌ بعد از کاشت مو به روش SUT یا FIT

 

۲. جلوگیری کردن از تورم پیشانی

بعد از جراحی پوست سر شما قرمز و متورم است. شب اول پس از عمل شما می‌توانید با بالا نگه داشتن سر مقداری از شدت جریان خون را در این ناحیه پایین آورده و در نتیجه تورم را تا حدی کاهش دهید؛ همچنین می‌توانید با کمک گرفتن از چندین بالش ارتفاع را افزایش داده و وضعیت مناسبی برای قرار گرفتن سرتان تنظیم کنید. این کار برای کم کردن ورم در ناحیه‌های تحت درمان بعد از جراحی لازم و ضروری است.

برای جلوگیری از تورم در ناحیه پیشانی شب اول بعد از کاشت، روی آن کمپرس یخ قرار دهید. البته اگر سینوزیت دارید این کار را انجام ندهید. برای انجام صحیح این کار می‌توانید هر یک ساعت به مدت ۲۰ دقیقه این کار را انجام دهید. توجه داشته باشید که هر نوبت حداکثر ۱ دقیقه یخ را روی پیشانی خود نگه دارید.

اگر درد، تورم یا قرمزی با گذشت زمان افزایش یابد، ممکن است دچار عفونت پیوند شده باشید. در این مواقع باید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

 

جلوگیری کردن از تورم پیشانی

 

۳. دوش گرفتن بعد از کاشت مو

  • در روز‌های اول پس از عمل کاشت مو از شستن مو‌های خود اجتناب کنید.
  • در روزهای اول پس از عمل کاشت مو، شستن موی سر را به افراد آموزش دیده و متخصص واگذار کنید.
  •  بعد از آن بهتر است سرم نمکی روی قسمت‌هایی که کاشت انجام شده است، اسپری کنید.
  • تا سه هفته‌ اول با اسپری مخصوص، روزی چند بار با آب معمولی محل مو‌های کاشته شده را مرطوب نگه دارید. از هفته‌ سوم به بعد می‌توانید شستشو را روزی یکبار انجام دهید.
  • پس از این که پزشک شما شستن مو را مجاز اعلام کرد، می‌توانید به آرامی مو‌های خود را با آب و صابون ملایم شستشو دهید.
  • بعد از باز کردن پانسمان، اسفنجی را با شامپوی مناسب آغشته کرده و به صورت عمودی روزی ۲ بار روی سر ضربه بزنید. این ضربه طوری نباشد که اسفنج روی سر فشار داده شود. (از شامپوهای ملایم با پی‌اچ ضعیف برای شست‌وشو استفاده کنید.)
  • زیر فشار مستقیم آب و دوش قرار نگیرید.

 

دوش گرفتن بعد از کاشت مو

 

نکته: روزهای بعدی پس از عمل بنابر صلاح‌دید پزشک، به کلینیک پیوند مو مراجعه کرده و اجازه دهید اولین شست‌وشو توسط درمانگران انجام شود. بنا به نظر متخصصین، یک تا سه هفته پس از جراحی می‌توانید به صورت روزانه به شست‌وشو و خشک کردن موها با روش معمولی بپردازید که لازم است در این مورد از پزشک خود سوال کنید.

 

مراقبت‌های بعد از کاشت مو؛ بایدها و نبایدها

 

۴. استفاده از کلاه و روسری و بیرون رفتن

  • استفاده از کلاه و یا روسری باعث آسیب به فولیکول‌ها و همچنین کند شدن روند بهبودی خواهد شد. پس تا یک تا دو هفته‌ اول به شما پیشنهاد می‌شود این کار را انجام ندهید.
  • در روز‌های اولیه بعد از عمل، تا جای ممکن در معرض تابش مستقیم خورشید و گردوغبار قرار نگیرید. این کار باعث آسیب رساندن به گرافت‌های مو و همچنین طولانی شدن روند بهبود خواهد شد. (در روزهای اول پس از جراحی هنگام خروج از خانه با استفاده از پارچه‌ها یا کلاه‌های نخی و پنبه‌ای سر خود را بپوشانید.)
  • به دلیل استفاده از قرص و دارو، از رانندگی و پیاده روی پرهیز کنید و وقت خود را به استراحت کردن بگذرانید تا دوره‌ درمان تمام شود. (از همراهتان بخواهید شما را به خانه برساند)
  • توجه داشته باشید در مدت ۲۵ روز اول پس از عمل جراحی کاشت مو، نباید هیچ‌گونه کرم، فوم، ژل، یا سایر محصولات حالت دهنده مو توسط بیمار استفاده شود.

 

استفاده از کلاه و روسری و بیرون رفتن

 

۵. نحوه‌ استفاده از دارو

معمولا پس از عمل جراحی برای بیمار مصرف قرص‌هایی تجویز می‌شود که می‌توانند به خوابیدن وی در طول اولین شب پس از کاشت مو کمک کنند.

  • در صورت احساس درد مصرف دارو‌های مسکن برای هر شش ساعت یک بار توصیه می‌شود.
  • تمام دارو‌هایی که دکتر برای شما تجویز می‌کند را حتما در ساعت مشخص شده، با دز تجویز شده و به صورت منظم مصرف کنید.
  • از پماد‌های کاهش جای زخم استفاده نکنید، مگر اینکه توسط پزشک توصیه شده باشد.
  • از مصرف آسپرین، ایبوپروفن و سایر دارو‌های رقیق‌کننده خون به مدت حداقل سه روز پس از عمل جراحی اجتناب کنید.

 

استفاده از دارو

 

۶. ریزش مو بعد از کاشت مو

  • ریزش موی بعد از عمل یکی از عوارض طبیعی بعد از کاشت مو است که جای نگرانی ندارد، زیرا کاملا طبیعی است.
  • بعد از ۲۰ الی ۴۰ روز پس از عمل کاشت مو، با هرکدام از روش‌های مختلف کاشت مو، مو‌های کاشته شده به طور میانگین از ۸۰ تا ۱۰۰ درصد شروع به ریزش می‌کنند که در این میان ممکن است استثنا وجود داشته باشد که ۴۰ تا ۶۰ درصد مو‌های کاشته شده بدون ریزش به رشد خود ادامه می‌دهند. اما ۹۷ درصد کسانی که عمل کاشت مو را انجام داده‌اند با این ریزش مواجه شده‌اند.
  • در هفته چهارم دیگر هیچ مویی روی سرتان نیست.
  • در ماه دوم، تار‌های مو وارد فاز استراحت می‌شود که این دوره متغیر است و چهره شخص دقیقا مثل قبل از کاشت مو است.
  • از تقریبا اواخر ماه دوم تا ماه چهارم، مو‌ها شروع به جوانه زدن می‌کنند و تقریبا بعد از ماه چهارم رشد طبیعی مو‌های کاشته شده آغاز می‌شود.
  • در ماه پنجم تا نهم مشخص می‌شود که چند بخش از مو‌ها در زیر پوست در آمده است. البته این مو‌ها اغلب نازک است و به مرور ضخیم‌تر می‌شود.
  • بعد از ۱ سال ۸۰ درصد مو‌های کاشت شده رشد می‌کند و به مرور و با کامل شدن موها، به شکل طبیعی در می‌آیند.
  • در برخی بیماران بعد از ۲ سال ظاهر مو‌های کاشت شده با بلندتر شدن موها، تا حد ممکن شبیه به مو‌های قدیمی می‌شود.

 

ریزش مو بعد از کاشت مو

 

۷. خوردن غذاهای تند

اکثر پزشکان توصیه می‌کنند در روزهای بعد از این عمل، از غذاهای تند و پرادویه در رژیم غذایی خود استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود از مصرف الکل و سیگار دست کم به مدت یک ماه خودداری کنید.

 

۸. دوری از هیجان و استرس 

ممکن از در روزهای اول پس از انجام عمل کاشت مو شما و اطرافیانتان نگرانی زیادی درباره نتیجه آن داشته باشید. اما این استرس و نگرانی برای روند بهبود شما اصلا مناسب نیست. سعی کنید انتظارات واقع‌بینانه داشته و صبور باشید. نتایج این عمل کاملا تدریجی هستند و برای مشاهده آن باید حداقل ۴ ماه انتظار بکشید. البته نتایج قطعی و کامل یکسال پس از جراحی آشکار خواهند شد و شما باید در این مدت بر استرس خود غلبه کنید.

 

مراقبت‌های بعد از کاشت مو؛ بایدها و نبایدها

 

بایدها و نبایدهای بعد از کاشت مو 

  1. پوست سر در بخش تازه پیوند شده را لمس یا دستکاری نکنید. احساس خارش و سوزش طبیعی است. ولی اگر خارش ناحیه کاشت مو بیش از حد کنترل است، با پزشک خود مشورت کنید.
  2. نگرانی را از خود دور کنید. در اولین روز‌های پس از عمل وجود زخم روی سر امری عادی است. بدانید که این زخم‌ها با مرور زمان از بین می‌روند. همچنین رشد مو‌های جدید حدود ۳ تا ۴ ماه طول می‌کشد، اما در برخی موارد ممکن است این زمان به ۶ ماه هم برسد.
  3. محلول‌هایی که پزشک معالج برای ساعات اولیه پس از جراحی برای شما تجویز می‌کند را روی پوست سر به صورت منظم اسپری کنید.
  4. به مقدار کافی آب بنوشید (روزانه ۸ لیوان)
  5. از پوشیدن تی‌شرت‌ها و لباس‌هایی که دارای یقه تنگ هستند، اجتناب کنید.
  6. اگر در محل پیوند خونریزی داشتید از کمپرس یخ استفاده کنید.
  7. استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده توسط پزشک را فراموش نکنید.
  8. به رژیم غذایی خود استفاده منظم و فراوان از سبزیجات تازه، دانه‌های پروتئینی همچون سویا و لوبیا، غلات و مرکبات، انواع آجیل و به خصوص بادام زمینی را هم اضافه کنید.
  9. شش روز پس از عمل می‌توانید پوست سر خود را به آرامی‌ لمس کنید. با مشورت پزشک خود و تحت نظر او می‌توانید از محلول ماینوکسیدیل برای رشد موها استفاده کنید.
  10. دو هفته پس از عمل، روزانه ۳۰ تا ۴۰ دقیقه از زمان خود را به پیاده‌روی اختصاص دهید تا گردش خون در بدن زیاد شده و فولیکول‌های مو تقویت شوند.
  11. برای شانه زدن موها از برس‌های نرم استفاده کرده و اینکار را به آرامی ‌انجام دهید. دقت کنید که برس باید کاملا خشک باشد.
  12. مصرف الکل در هنگام مصرف این دارو‌ها ممنوع است. همچنین مصرف سیگار و قلیان تا سه هفته پس از کاشت مو ممنوع است.
  13. از صاف کردن، فر کردن و سشوار دائم مو‌ها پرهیز کنید. هرگونه فشاری به سر می‌تواند به انجام این عملیات لطمه وارد کند. تازه پس از یک ماه می‌توانید مو‌های خود را فقط در یک جهت شانه کنید.
  14. اگر کاشت موی خود را با روش FUT انجام داده‌اید، با دقت به اسکارهای به‌جامانده رسیدگی کنید.
  15. در روزهای اول پس از جراحی از ویتامین C برای کاهش خونریزی استفاده کنید.
  16. حداقل تا ۴ هفته بعد از کاشت مو، از رنگ کردن مو خودداری کنید. در صورت نیاز به رنگ کردن مو از ماه دوم به بعد این کار را انجام دهید.
  17. تا یک ماه پس از کاشت مو از انجام ورزش‌های حرفه‌ای و ورزش‌های سنگین مانند شنا، کشتی، کوهنوردی و … خودداری کنید.
  18. دو ماه بعد از انجام عمل کاشت مو به فعالیت‌های سبک ورزشی بپردازید و پس از اتمام آن پوست سر را کاملا خشک کنید.
  19. از فعالیت‌هایی که موجب تعریق بیش از حد می‌شوند پرهیز کنید. عرق کردن خطر ابتلا به عفونت را به شدت افزایش می‌دهد. (به عبارت بهتر باید برای مدتی (دست کم یک ماه) و به خصوص در روزهای اول پس از عمل، از انجام هرگونه فعالیتی که علت عرق کردن زیاد است، بپرهیزید. تعرق خطر افزایش عفونت‌های پوستی را در محل روزنه‌های فولیکول‌های مو افزایش می‌دهد. به علاوه نباید روزهای اول پس از جراحی در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرید.)
  20. لازم است بیمار در طول ۳ روز اول پس از کاشت مو از آمیزش جنسی اجتناب کند.
  21. در هفته اول از خم شدن بیش از حد و یا با شدت فین کردن، پرهیز کنید.
  22. از رنگ مو استفاده نکنید.
  23. از مصرف الکل، کافئین و سیر بپرهیزید.
  24. از پوشیدن کلاه‌های‌ ایمنی و کلاه دوچرخه‌سواری و موتورسواری خودداری استفاده خودداری کنید.

 

کار‌هایی که نباید بعد از کاشت مو انجام دهید

 

سخن آخر

در این مطلب موارد مربوط به مراقبت بعد از کاشت مو را تشریح کردیم. اما هفته اول بعد از عمل بسیار بحرانی بوده و مراقبت بعد از کاشت مو در این مدت بسیار مهم است. خوب است که به دستور العمل‌هایی که جراح برای بعد از عمل ارائه می‌دهد، مو به مو عمل کنید تا با مشکلی رو به رو نشوید. انتظار برای رشد مو‌ها می‌تواند یک تجربه هیجان انگیز و در عین حال خسته کننده باشد. همچنین توجه داشته باشید که میزان رشد مجدد مو‌ها در افراد مختلف متفاوت است، پس سعی کنید خود را با کسی مقایسه نکنید و صبور باشید.

اما قبل از هر اقدامی، به شما توصیه می‌کنیم تا با بهترین روش‌ کاشت مو آشنا شوید.

آیا شما تجربه کاشت مو را داشته‌اید؟ به چه روشی کاشت مو را انجام داده‌اید؟ تجربیات و نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما و سایر کاربران ستاره در میان بگذارید.

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
وب گردی:
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید