نکات کلیدی در شستشوی سر بعد از کاشت مو

برای شستشوی سر بعد از کاشت مو باید چه نکاتی را مورد توجه قرار داد؟ از آب سرد استفاده کنیم یا ولرم؟ چه شامپویی استفاده شود و… همه این موارد در این مطلب بررسی می‌شود.

شستشوی سر بعد از کاشت مو

امروزه برای رفع مشکل کم‌پشتی مو یا طاسی، از روش کاشت مو استفاده می‌شود. کاشت مو به روش‌های مختلفی از جمله کاشت مو به روش FIT، کاشت به روش FUT و کاشت مو به روش sut قابل انجام است که پزشک بعد از معاینه، بهترین روش‌ کاشت مو را به شما پیشنهاد خواهد داد.

علاوه بر اینکه کاشت مو باید تحت نظر یک متخصص مجرب انجام شود، برای دستیابی به نتیجه‌گیری مطلوب و مورد انتظار، لازم است مراقبت‌های بعد از کاشت مو را جدی گرفت. مهم‌ترین نکته‌ای را که باید بعد از کاشت مو مورد توجه قرار داد، شستشوی سر است. شستشوی سر بعد از کاشت مو نباید باعث آسیب رسیدن به گرافت‌های کاشته شده (پیوند) شود. عدم رعایت این موضوع و تمیز نکردن سر باعث ایجاد شوره و چربی و درنتیجه افزایش کیست مویی روی سر می‌شود.

ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با نکاتی مهم درباره شستشوی سر بعد از کاشت مو آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

زمان رفتن به حمام بعد از کاشت مو

بعد از کاشت مو لازم است به مدت ۲ الی ۳ روز به موها استراحت داده شود و فشاری به سطح سر وارد نشود. معمولا دو روز بعد از عمل، پزشک از شما می‌خواهد به کلینیک مراجعه کنید تا پانسمان را باز کند و موهای سرتان را شستشو دهد. علاوه بر این، پزشک نحوه پانسمان و شستشوی سر بعد از کاشت مو را به شما آموزش می‌دهد.

 

شستشوی سر بعد از کاشت موها

 

نحوه شستشوی سر بعد از کاشت مو

صبح بعد از کاشت مو، باند سر را باز کرده و به راحتی دوش آب گرم بگیرید. البته فقط بدن خود را بشویید و اجازه ندهید آب به قسمت های کاشته شده سر و ناحیه برداشت سر برسد.

فردی که کاشت مو انجام داده است لازم است بعد از گذشت ۲ الی ۳ روز، روزانه یک‌بار (تا ۱۰ روز) موهای خود را شستشو دهد. عمل شستشوی مو باید به آرامی انجام شود تا گرافت‌های کاشته شده روی سر شما آسیب نبینند.

شستشوی موها بعد از کاشت باعث می‌شود پوسته‌های سر بریزند و بیمار سریع‌تر بهبود پیدا کند. بعد از کاشت لازم است تا مدت ۱۵ روز از دستورالعمل‌ها پیروی کنید. برای شستشوی سر می‌توانید از شامپو و لوسیون استفاده کنید.

 

۱. شستشوی موها با آب

بعد از کاشت مو، نباید به مدت یک تا دو هفته به طور مستقیم زیر دوش آب بروید. در طی این مدت لازم است برای شستشوی موها، آب را با یک ظرف مانند کاسه از فاصله کم و به آرامی روی سر خود بریزید یا اینکه آب را روی موهایتان اسپری کنید.

همچنین می توانید بخشی از جریان آب را با دست خود مسدود کنید تا آب به طور مستقیم و با فشار با پوست سرتان تماس پیدا نکند. موهای پشت سرتان را نیز بالا بگیرید تا آب بر روی ناحیه اهدا کننده نیز جریان یابد. یا می‌توانید از سرم نمکی استفاده کنید.

بعد از هفته دوم می‌توانید مستقیما زیر دوش آب بروید و با کمی فشار بیشتر موهای خود را شستشو دهید. نکته قابل‌توجه این است که برای شستن سر باید از آب ولرم استفاده کنید.

 

۲. شستشوی موها با لوسیون

استفاده از لوسیون بعد از کاشت مو موجب آب‌رسانی به پوست می‌شود و پوسته‌های سر را کاهش می‌دهد. در هفته اول بعد از کاشت، تنها می‌توان لوسیون را برای پشت سر استفاده کرد. برای این منظور، لوسیون را به پشت سر بزنید و بعد از یک ساعت، با رعایت مقداری فاصله، محل موردنظر را با آب ولرم بشویید.

نکته: زمانی که موهای خود را می‌شویید حواستان باشد نوک انگشت و ناخن خود را به سرتان نکشید، این کار باعث آسیب رسیدن به گرافت‌های کاشته شده می‌شود.

در هفته دوم بعد از کاشت هم می‌توانید در پشت سر و هم بخش‌هایی که کاشت انجام داده‌اید از لوسیون استفاده کنید و بعد از ۱ ساعت، با رعایت مقداری فاصله، محل موردنظر را با آب ولرم بشویید.

 

۳. شستشوی موها با شامپو

هر یک از پزشکان طبق تجربیات خود و بر اساس نوع موهای بیمار، برای ریختن پوسته‌ها و بهبود زخم‌های سر، یک نوع شامپو را برای او تجویز می‌کنند. ترجیح اکثر پزشکان تجویز شامپوهای ملایم یا شامپوهایی است که برخی از مواد افزودنی خاص را ندارند (مانند شامپو بچه). برای شستن موها با شامپو لازم است اقدامات زیر را انجام دهید:

  • مقدار معینی از شامپو را با آب ولرم ترکیب کنید.
  • با کمک یک اسفنج مقداری از کف را روی سر خود، پشت سر خود و محل کاشت بریزید. (از آنجایی که گرافت های کاشته شده در روزهای اول بسیار ضعیف است و تماس با آن ها ممکن است باعث آسیب دیدنشان بشود. شما باید ابتدا یک ابر را آغشته به شامپو کنید سپس آن را روی سر فشار دهید به گونه ای که ابر با سر تماس پیدا نکند.)
  • سپس لازم است از فاصله نزدیک روی کف‌ها آب ولرم بریزید. حرکات شستشو باید فقط عمودی باشند.
  • این روند را تا وقتی‌که موهایتان کاملا تمیز شوند ادامه دهید.

نکته:  گاهی اوقات با انتخاب شامپوی نامناسب، ممکن است موهایتان دچار ریزش شود و موهای کاشته شده رشد طبیعی خود را از دست بدهند که این موضوع می تواند برای شما بسیار ناراحت کننده باشد.

 

روش شستشوی سر بعد از کاشت مو

 

سوالات متداول درباره شستشوی سر بعد از کاشت مو

۱. از چه شامپویی بعد از کاشت مو می‌توان استفاده کرد؟

شامپوی مناسب شامپویی است که پزشک با توجه به در نظر گرفتن عوامل مختلفی مانند میزان PH شامپو، میزان چربی موی بیمار، ترکیبات شامپو و بسیاری از موارد دیگر تجویز می‌کند. پزشکان اکثرا شامپوهایی را تجویز می‌کنند که دارای زینک، مس و اسیدهای مفید هستند.

۲. آیا شستشوی سر بعد از کاشت مو با شامپو بچه امکان‌پذیر است؟

با این وجود که شامپو بچه الکل ندارد و در دسته شامپوهای ملایم و فاقد مواد شیمیایی جای می‌گیرد، استفاده از آن بعد از کاشت مو توصیه نمی‌شود؛ زیرا شامپویی بسیار غلیظ است و موجب ایجاد جوش در سر می‌شود. با این حال تجربه استفاده از این شامپو در افراد مختلف متفاوت است. بسیاری از افراد نیز از این شامپو استفاده می‌کنند و در عین حال دچار مشکل نمی‌شوند.

۳. نحوه خشک‌ کردن موها به چه شکل باشد؟

برای خشک‌کردن موهایتان به‌هیچ‌عنوان از حوله استفاده نکنید. سشوار را نیز روی هوای سرد تنظیم کنید و با فاصله کمی دورتر از موهایتان بگیرید. در هر صورت اجازه دهید موهایتان خودش خشک بشود. اگر مجبور به خشک کردن سریع موهای خود هستید می توانید از دستمال کاغذی نرم استفاده کنید.

۴. هنگام شستن مو آب چه دمائی باید داشته باشد؟

آب را به اندازه ای گرم کنید که اگر ۱۰ دقیقه زیر دوش ماندید اذیت نشوید. دوش گرفتن مو با آب سرد انجام نشود. مهمترین مسئله این است که موهای خود را آنقدر بشویید که دلمه ها نرم شوند.

۵. آیا بعد از کاشت مو می توان به استخر رفت؟

به طور کلی نمی‌توان گفت استخر بعد از کاشت مو برای افراد مشکل ایجاد می‌کند، اما حداقل باید تا زمانی که زخم‌های سر ترمیم نشده است از رفتن به استخر پرهیز کنید. بهتر است حدود ۲ هفته تا یک ماه از رفتن به استخر و شنا کردن پرهیز کنید. 

 

توصیه‌های لازم بعد از کاشت مو

برای کاهش هرچه بیشتر عوارض جانبی کاشت مو، موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

  • مصرف آب و نوشیدنی‌های زیاد
  • مصرف روزانه قرص مولتی‌ویتامین بعد از ناهار
  • نوشیدن روزانه ۱ لیوان شیر کم‌چرب
  • داشتن تغذیه مناسب
  • مصرف آناناس و آلوئه ورا
  • عدم مصرف سیگار، مشروبات الکلی، سیر و ویتامین E حداقل تا یک هفته پس از کاشت مو
  • ورزش نکردن در هفته اول و انجام ورزش‌های سبک در هفته دوم. از هفته سوم به بعد می‌توانید ورزش‌هایتان را از سر بگیرید.

 

سخن آخر

آیا شما تجربه کاشت مو را داشته‌اید؟ پس از کاشت به چه طریقی موهای خود را شستشو داده‌اید؟ تجربیات خود را در بخش “نظرات” با ما و سایر مخاطبان انگیزه به اشتراک بگذارید.

توصیه می کنیم قبل از انجام انواع کاشت مو، مقاله “بهترین فصل برای کاشت مو” را نیز در ستاره بخوانید.

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
وب گردی:
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید