طرز تهیه اسکراب لب در خانه

اسکراب لب یکی از محصولاتی است که برای درمان و پیشگیری از خشک شدن لب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تهیه اسکراب لب در خانه می‌توانید از مواد طبیعی استفاده کنید.

اسکراب لب

در فصول سرد سال و در تماس بودن با هوای سرد، قسمت‌هایی از پوست دچار سرما زدگی می‌شود که این قسمت‌ها شامل لب‌های شما نیز خواهد بود؛ زیرا لب‌های شما می‌تواند به راحتی با سرما در تماس باشد و خیلی سریع نسبت به سرما حساسیت نشان دهد. بر اثر سرما دیدگی لب‌‌ها دچار خشکی، پوست رفتگی، یا قاچ خوردگی می‌شوند و البته به جز سرما دلایل بسیار دیگری نیز می تواند باعث خشکی لب شود.

شما می‌توانید با تهیه اسکراب‌های لب که در فروشگاه‌ها وجود دارد، لب‌های خود را نرم کرده و بافتش را بهبود ببخشید یا به راحتی اسکراب لب را در خانه تهیه کنید و نتیجه ی آن را ببینید. در ادامه شما را با روش‌های مختلف تهیه اسکراب لب آشنا خواهیم کرد.

تهیه اسکراب لب در خانه

 

علت خشک شدن لب ها

لب‌ها با یک غشای مخاطی پوشیده شده‌اند که نسبت به پوست طبیعی، غدد متفاوت و کمتری دارد. در لب‌ها برخلاف پوست، خارجی‌ترین لایه (یعنی لایه شاخی) بسیار نازک است و حتی ممکن است در برخی افراد اصلا وجود نداشته باشد. در نتیجه رطوبت به سرعت از سطح لب‌ها تبخیر شده و سبب می‌شود آن‌ها به سهولت دچار خشکی و ترک در لب‌ها شوند. حال دلایل تبخیر رطوبت لب می تواند ژنتیکی باشد یا در اثر عوامل محیطی مانند آفتاب سوختگی، سرمازدگی، کم نوشیدن مایعات، بیماری و مصرف دارو و … ایجاد شود.

 

روش های تهیه اسکراب لب در خانه

استفاده از اسکراب لب نه تنها ترک‌ها و خشکی‌ها را از بین می‌برد بلکه باعث زیبایی لب نیز می‌شوند؛ بنابراین با ما همراه شوید با روش های ساخت چند اسکراب لب بی نظیر!

۱. ساخت اسکراب لب با گلاب

گلاب یکی از راز‌های زیبایی پوست است. کمی گلاب را با مقداری گلیسیرین مخلوط کنید و بر روی لب‌هایتان بگذارید. می‌توانید یک شب تا صبح آن را بگذارید تا تاثیر آن را به وضوح مشاهده کنید.

۲. آلوئه ورا یک اسکراب لب عالی

اگر خشکی لب‌هایتان بیش از اندازه است حتما از آلوئه ورا کمک بگیرید. ژل آن را با کمی عسل مخلوط کرده و به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی لب‌ها بمالید. این کار را به صورت متوالی تکرار کنید تا جواب بگیرید.

۳. روش ساخت اسکراب لب با وازلین 

برای تهیه این اسکراب شما به ۱ قاشق شکر، ۱ قاشق وازلین و ۱ قاشق عسل نیاز خواهید داشت. اول از همه شکر و عسل را کاملا مخلوط کنید و بعد وازلین را به آن اضافه کنید. ترکیب را کمی مخلوط کنید و بعد با یک برس یا انگشت دستتان، مواد را روی لبتان بکشید. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه، آن را با یک دستمال نرم از روی لب هایتان پاک کنید. در نهایت با چرب کننده لب، لب هایتان را نرم کنید.

نکته: اگر در خانه وازلین ندارید، ترکیب عسل و شکر هم به تنهایی یک اسکراب بی نظیر است؛ پس مقداری عسل را با شکر مخلوط کنید. بهتر است شکر قهوه‌ای استفاده کنید. همچنین اگر عسل ندارید می‌توانید از روغن زیتون استفاده کنید. مخلوط به دست آمده را به مدت سه دقیقه روی لب هایتان ماساژ دهید و سپس بشوئید.

 

روش ساخت اسکراب لب با وازلین و عسل

 

ترکیب دوم: یک قاشق چای خوری وازلین را با یک قاشق چای خوری آب لیمو و دو قاشق شکر مخلوط کنید. آب لیمو سفید کننده طبیعی پوست است و باعث تازگی آن می‌شود. پس از ترکیب این مواد آن را به مدت سه دقیقه به صورت دورانی بر روی لب‌ها ماساژ دهید و سپس با آب ولرم بشوئید.

 

۴. اسکراب لب با روغن نارگیل و عسل

برای تهیه این اسکراب به یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل، یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی، ۲ قاشق غذاخوری شکر قهوه ای و ½ قاشق غذاخوری آب نیاز خواهید داشت.

در ابتدا روغن نارگیل و عسل را با هم مخلوط کنید. سپس آب و شکر قهوه ای را اضافه کنید و مواد را خوب مخلوط کنید. مواد به دست آمده را برای مدت ۳ دقیقه روی لب ها به خوبی ماساژ دهید و اجازه دهید مقداری روی لب‌هایتان باقی بماند تا جذب پوست لب شود و بعد با آب ولرم، لب ها رو بشویید. این اسکراب را روزانه یک مرتبه یا هفته‌ای ۳ بار استفاده کنید.

ترکیب دوم: برای ساخت این اسکراب می توانید کمی شکر را با روغن نارگیل مخلوط کرده و سپس چند قطره اسانس وانیل به آن بیفزایید. 

 

اسکراب لب

 

۵. اسکراب لب با قرص آسپیرین

یک ظرف تمیز بردارید و چهار عدد قرص آسپیرین را در ظرف بی اندازید. (از انواع بدون روکش) دو قاشق چای خوری شکر، دوقاشق چای خوری عسل، یک قاشق چای خوری روغن زیتون و یک کپسول ویتامین E را به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. اسکراب لب شما آماده است و می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

اسکراب‌های خانگی لب

 

چند نکته:

  • در صورت نیاز می‌توانید آسپیرین را از دستور حذف کنید و شکر بیشتری را جایگزین آسپیرین کنید
  • اگر مخلوط بدست آمده بیش از حد خشک بود، مقدار بیشتری روغن زیتون به آن اضافه کنید
  • اگر مخلوط بدست آمده خیلی شل شده است، شکر بیشتری به آن اضافه کنید
  • حالا می‌توانید با انشگتانتان مواد به دست آمده را بر روی لب‌هایتان بمالید

ترکیب دوم: دو یا سه عدد قرص آسپرین را درون یک ظرف انداخته و چند قطره آب به آن اضافه کنید. صبر کنید تا از هم باز شوند سپس دو قاشق غذاخوری قهوه، عسل و روغن زیتون را به آن بیافزایید. حالا آن را روی لب‌هایتان بمالید.

 

اسکراب لب با آسپیرین

 

۶. اسکراب لب با کدو حلوایی

در فصل پاییز بهترین نوع اسکراب برای درمان سرما زدگی لب، اسکراب کدو حلوایی است. برای تهیه این اسکراب شکر قهوه‌ای، قهوه و کدو را در یک ظرف بریزید. حال با استفاده از یک چنگال یا قاشق آن‌ها را مخلوط کنید. در ادامه عسل، روغن نارگیل و جوز هندی را به مخلوط اضافه کنید. در آخر کره شیا را به این ترکیب اضافه کنید. این کره به ترمیم ساختار لب‌ها کمک می‌کند. همه ی مواد را به خوبی ترکیب کنید. اکنون اسکراب لب، آماده استفاده می ‌باشد.

۲ نکته:

  • اگر پس از استفاده مواد حاصل شده، اضافه آمد، ما بقی مخلوط را در ظرفی درب دار قرار دهید و سپس آن را در یخچال نگهداری کنید.
  • برای پاک کردن لب‌ها، فقط با نوک انگشتان خود، آرام لب‌ها را بشویید

 

۷. اسکراب با روغن نعناع و روغن هسته انگور

روغن نعناع گردش خون را افزایش می‌دهد و علاوه بر درمان لب‌ها آن‌ها را برجسته‌تر و پرتر نشان می‌دهد. 

۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل، ۲ قاشق غذاخوری شکر سفید، ۸ قطره روغن نعناع، ½ قاشق چایخوری روغن هسته انگور از مواد مورد نیاز برای تهیه ی این نوع اسکراب هستند. برای تهیه ابتدا شکر و روغن نارگیل رو با هم مخلوط کنید. سپس روغن نعناع را به این ترکیب اضافه کنید. در آخر روغن هسته انگور را به همه‌ی مواد اضافه کنید و مواد را به خوبی ترکیب کنید. مواد به دست آمده را برای مدت ۳ دقیقه روی لب‌ها به خوبی ماساژ دهید و اجازه دهید مقداری روی لب‌هایتان باقی بماند تا جذب پوست لب شود و بعد با آب ولرم، لب ها رو بشویید.

این اسکراب رو روزانه یک مرتبه یا هفته ای ۳ بار استفاده کنید.

ترکیب ساده تر:  ۸ قطره روغن نعناع را با روغن زیتون و شکر مخلوط کنید و چند دقیقه روی لب‌هایتان بگذارید.

 

اسکراب‌های خانگی لب

 

محافظت از لب و پیشگیری از خشک شدن لب ها

تماس با آفتاب، باد و سرما باعث از بین رفتن و کاهش رطوبت پوست لب می‌شود. اما این موضوع به این معنا نیست که در محیط‌ های بسته مشکلی برای پوست لب به وجود نمی‌آید، بلکه ممکن است در فضای بسته نیز به خشکی لب دچار شوید. از این رو برای محافظت از لب‌های خود، در کنار استفاده از اسکراب لب و مواد دیگر باید نکاتی را رعایت کنید که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

۱. مصرف برخی خوراکی‌ها و استعمال دخانیات

مصرف برخی از غذاها، ترکیبات آرایشی و کشیدن سیگار از عواملی هستند که منجر به تحریک لب‌ها می‌شوند. بنابراین اینگونه غذاها را شناسایی کرده و از مصرف آن‌ها پرهیز کنید.

۲. استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی

محصولات آرایشی و بهداشتی می‌توانند یکی از علل حساسیت لب‌های شما باشند که به صورت قرمزی و خارش نمایان می‌شود. حساسیت لب به محصولات آرایشی زمانی خود را نشان می‌دهد که فرد مصرف کننده، نسبت به یکی از مواد داخل لوازم آرایشی مانند رنگ روژ لب یا ترکیبات معطر آنها حساس شده باشد.

۳. حساسیت به نور

حساسیت به نور زمانی خود را نشان می‌دهد که مواد آرایشی روی لب‌ها پس از تماس با نور خورشید واکنش نشان دهد. علائم آن مشابه یک آفتاب سوختگی شدید و ناگهانی شامل قرمزی، درد، سوزش یا تورم است.

از علائم التهاب لب‌ها می‌توان به پوسته پوسته شدن، ترک خوردن و تورم اشاره کرد. علت التهاب ناشی از آفتاب، کمبود ویتامین است. گاهی گوشه لب‌ها دچار التهاب می‌شود که یک نوع عفونت قارچی محسوب می‌شود و ممکن است به دلیل استفاده از دندان‌های مصنوعی نامناسب ایجاد شود. از آنجایی که لایه سطحی لب‌ها بسیار نازک است، به طور طبیعی در برابر آفتاب حفاظت کافی نمی‌شوند. وقتی لب‌ها دچار آفتاب سوختگی می‌شوند، ممکن است آسیب‌‌های دائمی نیز به وجود آید.

اگر لب‌ها به مدت طولانی بدون رعایت و محافظت در معرض نور آفتاب قرار گیرد، منجر به چروک خوردگی و ترک خوردگی لب می‌شود. تماس با نور خورشید یکی از محرک ترین عوامل پیدایش تبخال است؛ به همین سبب در افراد مبتلا به تبخال، حفاظت از لب‌ها می‌تواند به روند بهبودی لب‌هایشان کمک کند.

استفاده روزانه از یک محصول محافظ به منظور مرطوب کردن و حفظ حالت طبیعی لازم است. بنابراین استفاده از یک محصول ضدآفتاب با عیار حفاظتی مناسب برای لب‌ها ضروری است.

 

اسکراب لب با روغن نارگیل و عسل

 

سخن آخر

توجه داشته باشید که نوشیدن به اندازه‌ی آب کمک بزرگی برای رفع سیاهی لب  ترک است. پس اگر کمتر از حد معمول آب می نوشید، سعی کنید در طول روز میزان آب نوشیدنی خود را افزایش دهید. همچنین شما می‌توانید با خرید و استفاده‌ی اسکراب‌های لب یا انواع بالم لب و انواع پماد خشکی لب که در فروشگاه‌ها وجود دارند، لب‌های خود را نرم کرده و بافتش را بهبود ببخشید؛ اما پیش از اینکه به سراغ مغازه‌ها بروید، این اسکراب‌های لب خانگی و مطمئن را امتحان کنید.

لطفا فراموش نکنید اگر تجربه‌ یا پیشنهادی در زمینه اسکراب لب دارید، آن را از طریق بخش “ارسال نظر” با ما و سایر کاربران ستاره در میان بگذارید.

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
وب گردی:
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید