خواص آویشن کوهی ؛ ۲۵ خاصیت بی‌نظیر در درمان انواع بیماری‌ها

آویشن (به انگلیسی thyme plant) یک گیاه متعلق به خانواده نعناست که در مصر باستان برای درمان بوی بد دهان استفاده می‌شد. در واقع در یونان باستان از آن به عنوان بخور در معابد استفاده می‌شد و آن را به آب حمام اضافه می‌کردند. در این مطلب از سایت انگیزه به بررسی خواص آویشن کوهی در درمان مشکلات پوستی، مو، بیماری‌های زنان و … می‌پردازیم.   خواص آویشن کوهی در درمان مشکلات پوستی ۱. بهبود جوش سر سیاه ممکن است روش‌های بسیاری را برای پاک کردن جوش‌های سرسیاه امتحان کرده باشید، اما باید گفت، آویشن یک درمان خانگی برای جوش…

خواص آویشن کوهی

آویشن (به انگلیسی thyme plant) یک گیاه متعلق به خانواده نعناست که در مصر باستان برای درمان بوی بد دهان استفاده می‌شد. در واقع در یونان باستان از آن به عنوان بخور در معابد استفاده می‌شد و آن را به آب حمام اضافه می‌کردند. در این مطلب از سایت انگیزه به بررسی خواص آویشن کوهی در درمان مشکلات پوستی، مو، بیماری‌های زنان و … می‌پردازیم.

 

خواص آویشن کوهی در درمان مشکلات پوستی

۱. بهبود جوش سر سیاه

ممکن است روش‌های بسیاری را برای پاک کردن جوش‌های سرسیاه امتحان کرده باشید، اما باید گفت، آویشن یک درمان خانگی برای جوش سرسیاه است. برای استفاده درمانی لازم است پودر آویشن را در آب بجوشانید و با آن صورت خود را بخور دهید. بعد از گذشت حدود ۱۵ دقیقه بخور دادن صورت، جوشانده حاصل را صاف کرده و از یک پنبه برای پاک کردن و تمیز کردن صورت از آن استفاده کنید.

۲. درمان آکنه

دانشمندان بر این عقیده هستند که آویشن کوهی به علت داشتن تیمول، خواص ضد باکتریایی دارد و می‌تواند برای درمان آکنه و جوش صورت مؤثر باشد. آویشن کوهی اغلب به عنوان یک ماده در کرم‌های آکنه و شستشوی صورت استفاده می‌شود.

خواص آویشن کوهی

۳. درمان اگزمای پوستی

روغن آویشن کوهی برای پیشگیری و درمان اگزما مفید است. به این منظور پنبه‌ای را به روغن آغشته کرده و هر روز روی زخم‌های اگزما بمالید.

 

خواص آویشن کوهی برای مو

۱. تقویت مو و جلوگیری از ریزش آن

آویشن کوهی در ترکیب با دیگر مواد می‌تواند به تقویت ریشه‌های مو کمک کرده و از ریزش مو جلوگیری کند. از این ترکیبات می‌توان به ترکیب آویشن با روغن زیتون اشاره کرد که می‌تواند برای بهبود رشد مو‌ها مفید باشد.

خواص آویشن کوهی

۲. جلوگیری از بروز شوره سر

آویشن کوهی در ترکیب با آلوئه ورا می‌تواند به درمان شوره سر کمک کرده و باعث از بین رفتن شوره سر شود. برای این کار لازم است روغن آویشن را با روغن آلوئه ورا مخلوط کنید و قبل از شستشوی سر، در حمام روی سر مالیده و بعد از ۳ دقیقه‌ ماساژ، آن را بشویید.

۳. جلوگیری از موخوره

آویشن کوهی تارهای مو را ضخیم‌تر کرده و از بروز موخوره نیز جلوگیری می‌کند. با مصرف مداوم از روغن آویشن کوهی، موهایی صاف و عاری از هر گونه موخوره خواهید داشت.

 

خواص آویشن کوهی برای زنان

۱. خواص آویشن کوهی در قاعدگی

یکی از مهم‌ترین خواص آویشن کوهی، درمان گرفتگی و اسپاسم در دوران قاعدگی و درمان سندرم پیش از قاعدگی در زنان است. به علاوه با مصرف آویشن می‌توان درد قاعدگی را نیز کاهش داد.

۲. خواص آویشن کوهی برای زنان در دوران بارداری

مصرف مقدار کم آویشن کوهی در دوران بارداری، به عنوان چاشنی غذا مفید است، اما مصرف زیاد آن محرک رحمی بوده و بهتر است در مصرف آن احتیاط کنید. از این رو، باید دقت کنید که زنان باردار و شیرده نباید بدون تجویز پزشک از آویشن کوهی استفاده کنند.

خواص آویشن کوهی

۳. خواص آویشن کوهی در دوران شیردهی

هنوز هم مشخص نیست که ترکیبات آویشن به شیر مادر منتقل می‌شوند یا خیر. با این وجود، باید اشاره داشت که آویشن برای درمان مشکلات قاعدگی استفاده می‌شود و ممکن است در دوران شیردهی مشکلاتی را برای شیر مادر ایجاد کند.

 

خواص آویشن کوهی در درمان و بهبود بیماری‌ ها

۱. سلامت چشم و بهبود بینایی

کاروتنوئید و ویتامین A موجود در آویشن، عامل مؤثری برای سلامت بینایی بوده و به پیشگیری از دژنراسیون ماکولا و آب مروارید کمک می‌کند.

خواص آویشن کوهی

۲. بهبود عملکرد دستگاه گوارش

یکی از خواص آویشن کوهی اثربخشی آن در درمان مشکلات معده است. این گیاه حاوی ترکیباتی با طبع تلخ و خنک است که به دستگاه گوارش در هضم بهتر غذا کمک می‌کند.

۳. کاهش فشار خون

یکی از خواص آویشن کوهی درمان و کنترل فشار خون بالا است. این گیاه با دارا بودن ترکیبات تلخ در ساختار خود، می‌تواند باعث کاهش فشار خون و کلسترول شود.

۴. رفع بوی نامطلوب عرق

آویشن مانند یک دئودورانت در فصول گرم سال به کمک شما می‌آید. این گیاه می‌تواند بوی بد عرق را به میزان چشمگیری کاهش دهد. برای بهره بردن از این خواص آویشن کوهی می‌توانید ۵۰ گرم پودر آویشن کوهی را با دو لیتر آب ترکیب کرده و بجوشانید و سپس آن را صاف کرده و در زمان حمام آن را در وان خود بریزید.

۵. خواص ضد عفونی کنندگی

آویشن دارای خواص ضدعفونی کنندگی بوده و به درمان عفونت‌های بدن کمک می‌کند. از همین رو این گیاه می‌تواند درمان مناسبی برای بیماری‌های عفونی باشد.

۶. جلوگیری از استرس و افسردگی

کارواکرول موجود در آویشن کوهی، روی فعالیت نورون‌ها مؤثر بوده و باعث بهبود خلق‌ و خو و احساسات شما می‌شود و از استرس و افسردگی جلوگیری می‌کند.

۷. توقف سرفه‌ های خشک

یکی دیگر از خواص آویشن کوهی، درمان سرفه‌های خشک و ویروسی است. این گیاه ضد اسپاسم بوده و از این رو، می‌تواند سرفه‌های خشک را متوقف کند.

خواص آویشن کوهی

۸. حفظ سلامت استخوان

آویشن کوهی سرشار از ویتامین K،کلسیم، آهن و منگنز است. این عناصر برای حفظ سلامت استخوان، رشد استخوان و جلوگیری از اختلال در عملکرد استخوان‌ها مفید هستند.

۹. درمان مسمومیت غذایی

آویشن کوهی با رفع انقباضات و گرفتگی‌های عضلات معده و روده، به درمان سریع‌تر مسمومیت‌های غذایی و دفع مواد زائد از روده‌ها کمک می‌کند.

خواص آویشن کوهی

۱۰. درمان بیماری‌ های تنفسی

آویشن کوهی دارای خواص ضد عفونی است. از این‌رو می‌تواند در درمان بیماری‌های مربوط به عفونت دستگاه تنفس مفید باشد. آویشن کوهی برای مقابله با بیماری‌هایی نظیر برونشیت، آنژین، سینوزیت و گریپ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱۱. درمان سنگ و عفونت کلیه

روغن آویشن یک دیورتیک قوی به شمار می‌آید که با افزایش میزان ادرار به درمان سنگ و عفونت کلیه کمک می‌کند.

۱۲. درمان بیماری‌ های قلبی عروقی

آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در آویشن برای جلوگیری از آترواسکلروز، حملات قلبی و درمان بیماری‌های قلبی عروقی مفید است.

خواص آویشن کوهی

۱۳. درمان ضعف جسمانی

آویشن کوهی دارای مقادیر زیادی از اسید‌های آمینه بوده و در درمان ضعف و بی‌حالی بسیار مفید است. از این رو، مصرف روزانه این گیاه همراه با رژیم غذایی مناسب می‌تواند سستی و ضعف جسمانی را از بین ببرد.

۱۴. کاهش تب

این گیاه مفید، علاوه بر داشتن طبع سرد خود و افزایش تعریق در بدن، می‌تواند به درمان تب نیز کمک کند و باعث خروج هر چه سریع‌تر عفونت‌ها از بدن شود.

خواص آویشن کوهی

۱۵. بهداشت دهان و دندان

آویشن کوهی خواص ضد عفونی کننده فراوانی دارد و برای درمان عفونت‌های دهان، لثه‌ و دندان‌ها نیز مؤثر است. به علاوه آویشن کوهی بوی بد دهان را رفع می‌کند. برای استفاده از این خواص آویشن، باید گیاه را در آب جوشانده و پس از صاف کردن آن را غرغره کنید.

۱۶. درمان کم‌ خونی

آویشن کوهی حاوی مقادیر زیادی آهن بوده که می‌تواند درمان مناسب و مکملی برای کم‌خونی ناشی از فقر آهن باشد.

۱۷. سم زدایی کبد

آویشن کوهی یک عامل سم زدایی قوی بوده که برای سم زدایی کبد بسیار مفید است.

۱۸. جلوگیری از سرطان

کارواکرول موجود در آویشن برای پیشگیری و درمان سرطان روده بزرگ و سرطان پستان مفید است.

خواص آویشن کوهی

۱۹. بهبود آنفولانزا و سرماخوردگی

آویشن کوهی موجب کاهش دوره‌های سرما خوردگی شده و از پیشرفت آن نیز جلوگیری می‌کند. شربت این گیاه برای درمان انواع سرماخوردگی‌های ویروسی و آنفولانزا توسط پزشکان تجویز می‌شود. علاوه بر شربت آن، شما می‌توانید محلول جوشانده و صاف شده آویشن کوهی را برای بخور دادن مورد استفاده قرار دهید و به این روش به درمان سرماخوردگی کمک کنید.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی خواص آویشن کوهی پرداختیم و شما را به مصرف آن تشویق کردیم؛ اما باید دقت داشته باشید که مصرف زیاد آن می‌تواند باعث بروز مشکلات معده، حساسیت، سقط جنین و عدم انعقاد خون شود. از این‌رو، اعتدال را در مصرف آن رعایت کنید. آیا شما خواص دیگری از آویشن کوهی می‌شناسید؟ لطفاً تجربیات خود را با ما و سایر کاربران انگیزه به اشتراک بگذارید.

در پایان به شما پیشنهاد می‌کنیم از مطلب «آویشن و سرماخوردگی» نیز در سایت انگیزه دیدن کنید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید