با افراد مسخره کننده چگونه برخورد کنیم؟

مسخره شدن توسط فردی یا افراد دیگری می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. اگر به طور مرتب با فرادی که شما را مورد تمسخر قرار می‌دهند، تعامل دارید، حتما می‌خواهید در این شرایط تغییری را ایجاد کنید؟‌ این که مدام دیگران شما را مسخره کنند، نه تنها احساسات شما را خدشه‌دار می‌کند، بلکه این اتفاق به عزت نفس شما نیز آسیب می‌زند. این وضعیت می‌تواند مدیریت شود، اگر آرام باشید و از خودتان مراقبت کنید. با ما همراه باشید تا چگونگی برخورد با افراد مسخره کننده را بیاموزید.   نحوه‌ برخورد با افراد مسخره کننده ۱. حفظ آرامش در برخورد با افرادی…

برخورد با مسخره کننده

مسخره شدن توسط فردی یا افراد دیگری می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. اگر به طور مرتب با فرادی که شما را مورد تمسخر قرار می‌دهند، تعامل دارید، حتما می‌خواهید در این شرایط تغییری را ایجاد کنید؟‌ این که مدام دیگران شما را مسخره کنند، نه تنها احساسات شما را خدشه‌دار می‌کند، بلکه این اتفاق به عزت نفس شما نیز آسیب می‌زند. این وضعیت می‌تواند مدیریت شود، اگر آرام باشید و از خودتان مراقبت کنید. با ما همراه باشید تا چگونگی برخورد با افراد مسخره کننده را بیاموزید.

 

نحوه‌ برخورد با افراد مسخره کننده

۱. حفظ آرامش

در برخورد با افرادی که دیگران را مسخره می‌کنند، اولین گام حفظ آرامش است. برای این منظور می‌توانید از راهکارهایی که در ادامه معرفی شده‌اند استفاده کنید.

نادیده بگیرید: هنگامی که اطرافیانی شروع به مسخره کردن شما می‌کنند، شاید احساس کنید که خون‌تان به جوش آمده یا می‌خواهید گریه کنید. برای جلوگیری از واکنش‌های تند و ناگهانی، کاملا نظرات آنها را نادیده بگیرید. هدفون‌های خود را داخل گوشتان قرار دهید، به یک چیز خنده‌دار که اخیرا اتفاق افتاده است فکر کنید یا به سراغ گوشی خود بروید و در رسانه‌های اجتماعی گشتی بزنید. اگر می‌توانید، درب اتاقتان را ببندید، مشغول صحبت کردن با فرد دیگری شوید یا وانمود کنید که در حال برقراری تماس هستید.

برخورد با افراد مسخره کننده - حفظ آرامش
برخورد با افراد مسخره کننده – حفظ آرامش

فاصله بگیرید: اگر تنها نادیده گرفتن افراد چاره‌ساز نیست، از آنها فاصله بگیرید. قدم بزنید و به سمت جمعی دیگر یا به سمت سایر دوستانتان بروید. افراد مسخره کننده احتمالا اگر شما را میان دایره‌ای از آشنایان حمایت کننده‌، رویت کند، دست از مسخره کردن برمی‌دارند. اگر در مدرسه هستید می‌توانید به سمت معلمان خود بروید.

نفس عمیق بکشید: چند نفس عمیق بکشید، این یک تکنیک آرام بخش است که اغلب برای مقابله با عصبانیت یا سرخوردگی به کار می‌رود. به جای واکنش سریع ۱۰ بار عمیقا دم و بازدم را انجام دهید. از طریق بینی دم و از طریق دهان بازدم انجام دهید.

لیستی از نقل‌قول‌های انرژی بخش تهیه کنید: تحمل مسخره شدن توسط دیگران کار بسیار دشواری است، به خصوص اگر آنها چیزی را مسخره کنند که واقعا شما نمی‌توانید تغییرش دهید، مثلا ظاهرتان با به تمسخر بگیرند. با این وجود راه‌هایی وجود دارند که می‌توانید خودتان را مثبت و قوی نگاه دارید. لیستی از نقل‌قول‌های مثبتی که خوانده‌اید را تهیه کنید و صبح‌ها یا هنگامی که با این افراد روبه‌رو می‌شوید آنها را بخوانید.

یک جمله‌ای که می‌تواند در این لیست شما باشد از النور روزولت است که گفت: «هیچ کس نمی‌تواند باعث شود شما احساس کم بودن کنید، مگر آنکه خودتان به او اجازه دهید.»

به علاوه سعی کنید لیستی از تعاریف مثبتی که می‌شنوید را یادداشت نمایید و نگرش مثبت را در خود پرورش دهید. داشتن نگرش مثبت کار سختی نیست، فقط باید اراده کنید.

با یک دوست حرف بزنید: زمانی که کسی با شما بدرفتاری می‌کند، ممکن است وسوسه شوید که شما هم با او بدرفتاری کنید یا خشمگین شوید. این اقدام فقط باعث پیچیده‌تر شدن اوضاع خواهد شد، چون بسیاری از افراد زورگو و مسخره کننده به دنبال واکنش شما هستند. با یک دوست یا اعضای خانواده که با او احساس نزدیکی می‌کنید، تماس بگیرید یا به او پیام دهید. آنها می‌توانند به شما کمک کنند که ذهنتان آزاد شود یا توصیه‌هایی به شما ارائه دهند.

حرف زدن با دوست

۲. واکنش مناسب نسبت به مسخره شدن

با آنها صحبت کنید: اگر سعی کرده‌اید این مسئله را نادیده بگیرید و آنها همچنان بر مسخره کردن شما اصرار دارند، ممکن است نیاز باشد موضوع را مورد بررسی قرار دهید. به سراغ آنها بروید و از آنها بخواهید که خصوصی صحبت کنید. سعی کنید این مکالمه را در همان روزی انجام دهید که آنها شما را مسخره کرده‌اند. اگر نگران واکنش آنها هستید، بهتر است از یک دوست بخواهید شما را همراهی کند.

به آنها بگویید که چه احساسی دارید. گشاده‌رو و صادق باشید و از احساساتی شدن اجتناب کنید. اگرچه احساسات در شرایط زیادی مفید هستند، اما مشاهده‌ آن توسط فردی زورگو ممکن است برعلیه شما استفاده شود. مستقیم و واضح به انها بگویید که نظرات منفی آنها آزارتان می‌دهد و باید آن را متوقف کنند.

معکوس عمل کنید: اگر مستقیما صحبت کردن بی فایده بود یا ترجیح می‌دهید این کار را انجام ندهید، سعی کنید توهین‌های آنها را خنثی کنید. اگر فرد مسخره کننده احساس کند که سخنان او بر شما تاثیری ندارد، ممکن است کارش را متوقف کند. مثلا بگویی:«خب عینک من رو دوست نداری؟ خب مهم نیست چون من دوستشون دارم. خیلی‌ها از شیشه‌های معمولی استفاده می‌کنند تا عینک داشته باشند.»

شوخی کنید: شما همچنین می‌توانید توهینی که به شما شده را بپذیرید و شروع به شوخی در مورد آن کنید. این کار ممکن است دشوار باشد چون شاید شما خود بابت آن موضوع دچار مشکل باشید، اما بهتر است آن را بپذیرید و طوری نشان دهید که آن ویژگی‌ خود را دوست دارید. برای مثال اگر فردی شما را به خاطر داشتن ارتودنسی مسخره کرد و به شما گفت دهان فلزی، با لبخند پاسخ دهید: «بله من دهان فلزی هستم.» به یاد داشته باشید که این افراد اغلب می‌خواهند ببینید که دیگران ناراحت هستند یا عصبانی و شما با یک شوخی می‌توانید قدرت آنها را از بین ببرید.

 

۳. مدیریت شرایط

با کسی صحبت کنید: به یک دوست عضوی از خانواده همکار یا کارمند مدرسه که به او اعتماد دارید بگویید که کسی یا کسانی شما را مسخره می‌کنند. اگرچه ممکن است برای شما شرم‌آور باشد، اما نگه داشتن این احساس درون خود در بلند مدت می‌تواند بیشتر آسیب‌زا باشد.

از تنهایی اجتناب کنید: اگر می‌دانید که در مسیر خود با فرد مسخره کنند برخورد خواهید کرد، یک دوست همراه خود داشته باشید. بودن با کسانی که شما را حمایت می‌کنند بسیار دلگرم کننده است. اگر نمی‌توانید با کسی همراه شوید، پس سعی کنید تنها در مجامع عمومی با این افراد روبرو شوید. اگر مجبور هستید با این فرد صحبت کنید، حتما این ملاقات را در جایی عمومی انجام دهید.

دوستی

با دوستان وقت بگذرانید: مدام مورد مسخره شدن قرار گرفتن می‌تواند شما را بسیار غمگین کند تا جایی که شاید نخواهید دیگران را ببینید. با این حال بدانید که جدا شدن از دیگران فقط شرایط را بدتر می‌کند. اگر فقط نظر کسانی که اصلا برایتان اهمیتی ندارند را بشونید، دیگر هیچ نظر مثبتی برای خنثی کردن آن در دست ندارید. با دوستان خود به سینما بروید، غذا بخورید و حرف بزنید.

عزت نفس خود را تقویت کنید: مسخره شدن واقعا می‌تواند بر عزت نفس شما تاثیر منفی بگذارد و باعث احساس گناه، شرم، خجالت، ناامیدی یا عصبانیت شود. ممکن است خیلی زود حس کنید که در هر صورت، علیرغم تلاش‌هایتان باز مسخره می‌شوید. به یاد داشته باشید که شما زیبا و شگفت‌انگیز هستید و هیچ کسی در دنیا شبیه به شما نیست. لیستی از نقاط قوت خود تهیه کنید و هنگامی که حس ناامیدی دارید به آن رجوع کنید.

به عنوان مثال شما ممکن است واقعا در نقاشی کشیدن یا آواز خواندن مستعد باشید. از طرف دیگر ممکن است شما یک دوست وفادار یا یک شنونده‌ عالی باشید. نوشتن این موارد در یک لیست می‌تواند راهی عالی برای تقویت عزت نفس و مراقبت از سلامت روانی شما باشد. هر‌آنچه را که بابت آن سپاسگزار هستید یادداشت کنید.

مراقب خودتان باشید: در این مدت از بدن و سلامت روحی خود مراقبت کنید تا بتوانید با قدرت با این افراد مسخره کننده روبه‌رو شوید. ورزش کنید، غذاهای سالم بخورید و روزانه مراقبه یا دعا کنید. با خودتان خوب و مهربان باشید و اجازه ندهید این تحریکات بر سلامت شما تاثیر بگذارند.

 

سخن پایانی

مسخره شدن ممکن است بارها برای هر کدام از ما اتفاق بیافتد، اما اگر این موضوعی ادامه دار باشد بسیار دردناک خواهد بود و نیاز به رسیدگی جدی دارد. اگر تلاش‌های خودتان بی‌ثمر از با یک بزرگتر یا یک متخصص مشورت کنید و از آنها کمک بخواهید. البته گاهی دیگران به دلیل حسادتی که نسبت به شما دارند، اقدام به مسخره کردن شما می‌کنند. در این رابطه پیشنهاد می‌کنیم مطلب ۱۴ روش موثر برای برخورد با افراد حسود را مطالعه فرمایید.

شما چگونه با افراد مسخره کننده برخورد می‌کنید‌؟ آیا تجربه‌ای از رویارویی با این افراد دارید؟ فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید