۱۰ راه‌کار مؤثر برای رک بودن (چگونه احساسات و نظرات خود را بیان کنیم؟)

صحبت کردن با اطرافیان در مورد نظرات و عقاید شخصی معمولاً ساده نیست. در واقع، افراد خجالتی و یا کسانی که اعتمادبه‌نفس پایینی دارند معمولاً از رک صحبت کردن و بیان نظراتشان اجتناب می‌کنند. با این حال قاطعانه و رک صبحت کردن در برخی شرایط خاص ممکن است حتی سرنوشت افراد را دستخوش تغییر سازد. در همین راستا، در این مقاله قصد داریم تا ۱۰ راه‌کار مؤثر به منظور رک بودن ، بیان نظرات و اعتقادات شخصی به روشی مؤدبانه را تشریح کنیم.   راه‌کارهای موثر برای رک بودن ۱. نگران قضاوت دیگران نباشید برای برخورداری از ویژگی رک‌گویی باید…

رک بودن

صحبت کردن با اطرافیان در مورد نظرات و عقاید شخصی معمولاً ساده نیست. در واقع، افراد خجالتی و یا کسانی که اعتمادبه‌نفس پایینی دارند معمولاً از رک صحبت کردن و بیان نظراتشان اجتناب می‌کنند. با این حال قاطعانه و رک صبحت کردن در برخی شرایط خاص ممکن است حتی سرنوشت افراد را دستخوش تغییر سازد. در همین راستا، در این مقاله قصد داریم تا ۱۰ راه‌کار مؤثر به منظور رک بودن ، بیان نظرات و اعتقادات شخصی به روشی مؤدبانه را تشریح کنیم.

 

راه‌کارهای موثر برای رک بودن

۱. نگران قضاوت دیگران نباشید

برای برخورداری از ویژگی رک‌گویی باید تلاش برای پذیرفته شدن از جانب دیگران را فراموش کنید. به عبارت دیگر، ترس از قضاوت شدن نباید شما را از بیان احساسات و نظرات شخصی‌تان باز دارد. به علاوه، همواره به خاطر داشته باشید که اطرافیان همیشه با نظراتتان موافق نخواهند بود و در برخی شرایط حتی تمایلی به شنیدن سخنان شما نخواهند داشت.

بنابراین چنین مواردی نباید شما را از انجام کارهایی باز دارد که به نظرتان درست می‌رسند. در چنین شرایطی، از خود سؤال کنید که اگر سخنان خود را بیان کنید، در بدترین حالت چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهند. در واقع، بیشتر اوقات با بررسی دلایل سکوت خود متوجه می‌شوید که چنین دلایلی بسیار کم‌ارزش هستند.

رک بودن

۲. نظر خود را به صورت کاملاً واضح بیان کنید

توجه داشته باشید که برای رک بودن و بیان نظرات خود نیاز است تا منظور خود را به صورت روشن بیان کنید. در واقع، بیان جملاتی مثل «صادقانه می‌گم …» یا «من به عنوان دوستت می‌گم …» ممکن است به منزله سعی در پنهان کردن برخی نظرات صادقانه به نظر برسند.

پس درباره سخنان خود فکر کرده و سعی کنید تا منظور خود را به صورت دقیق بیان نمایید. همچنین توجه داشته باشید که رک‌گویی با بی‌ادبانه صحبت کردن تفاوت بسیاری دارد. بنابراین تلاش کنید تا برای بیان نظرات و عقاید خود کلمات مناسبی انتخاب کنید.

۳. نظرات خود را متواضعانه‌تر بیان کنید

یکی دیگر از نکاتی که به منظور رک‌گویی باید مد نظر داشته باشید این است که از موضع دستور دادن دوری کنید. به عبارت بهتر، به منظور رعایت آداب معاشرت با اطرافیان، در هنگام بیان نظرات و عقایدی که مخالف سایر افراد هستند می‌توانید به جای بیان مستقیم، آن‌ها را در قالب جملاتی سؤالی به زبان آورید. در حقیقت، پرسیدن سؤال به جای درخواست مستقیم برای انجام کاری، نشان‌دهنده این است که احساسات و نظرات طرف مقابل را در نظر گرفته‌اید و عقایدتان را به وی تحمیل نمی‌کنید.

برای مثال، هنگامی که شخصی نسبت به انجام کارهایی بر خلاف عقاید شما اصرار می‌کند، می‌توانید از او بخواهید تا درباره چیزی دیگر صحبت کند. همچنین می‌توانید به او بگویید «متوجه‌ام؛ بیا در مورد چیزهای دیگه حرف بزنیم.» یا جملاتی مثل «متوجه شدم؛ نمی‌خوام دیگه در این مورد حرف بزنیم.» را به کار ببرید.

رک بودن

۴. نظرات مفید بیان کنید

در برخی شرایط رک صحبت کردن ممکن است موجب ناراحتی و آسیب به اطرافیان شود؛ از همین روی در هنگام بیان نظرات خود دقت داشته باشید که بیان چنین سخنانی مفید و صادقانه بوده و برای تصحیح برخی اشتباهات طرف مقابل ضروری باشند. در حقیقت، برخی مواقع رک‌گویی ممکن است باعث ناراحتی اطرافیان شود اما بیان صادقانه آن‌ها به نفع طرف مقابل خواهد بود. بنابراین در چنین شرایطی، سعی کنید تا نظرات خود را به روشی کاملاً سازنده به زبان آورید و در انتخاب کلمات نیز دقت کافی داشته باشید.

۵. آرامش خود را حفظ کنید

پیش از شروع به صحبت سعی کنید تا آرامشتان را حفظ کرده، نفس عمیق بکشید و بر خود مسلط باشید. آرام باشید و افکار خود را سروسامان دهید. همچنین به یاد داشته باشید که نگرانی و استرس در شرایطی که همه حاضرین به شما توجه می‌کنند، کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد.

بنابراین هر چقدر تسلط بیشتری روی افکار و احساسات خود داشته باشید، بهتر می‌توانید نظرات و عقاید خود را بیان کرده و حاضرین را تحت تأثیر سخنان خود قرار دهید. به علاوه، در صورت مواجهه با شرایط ناامیدکننده یا برخورد با سخنانی بر خلاف عقاید خود، سعی کنید تا احساسات خود را کنترل کنید. در حقیقت، اجتناب از احساسات بیش از حد موجب می‌شود تا بتوانید سخنان خود را به روش قابل‌فهم‌تری به زبان آورید.

رک بودن

۶. از لحن بیان مناسب استفاده کنید

از جمله دیگر نکات رک بودن این است که سخنان خود را با صدایی بلند، واضح، لحنی مطمئن، قاطع و محکم بیان کنید. بنابراین برای بیان افکار خود مضطرب نشده و سعی کنید تا سخنانتان را به صورت شمرده منتقل کنید. در واقع، افراد ساکت به دلیل صدای آرامشان مورد بی‌توجهی قرار نمی‌گیرند، بلکه رفتار اجتماعی آن‌ها نشان‌دهنده کم‌ارزش بودن سخنانشان است. همچنین توجه داشته باشید که رک صحبت کردن و قاطع بودن را با رفتارهای خودخواهانه و از روی تکبر اشتباه نگیرید.

رک بودن

۷. سخنان خود را باور داشته باشید

برای رک بودن نیاز است تا بر نظرات و عقاید خود پایبند باشید. به عبارت بهتر، برای آن که سخنانتان ارزشمند بوده و از جانب دیگران اعتبار داشته باشند، در درجه اول باید خودتان ارزش آن‌ها را بدانید. برای این منظور، در صورت مواجهه با شرایط و مسائل مختلف موضع خود را به صورت کاملاً واضح مشخص کرده و به آن پایبند بمانید.

به علاوه، ترس از طرز تفکر دیگران در مورد شما یا قضاوت شدن نباید موجب شود تا از عقاید خود دوری کنید. در واقع، شنیدن جملاتی مانند «تو خودخواهی» یا «فکر نمی‌کنیم کاری که می‌کنی درست باشه!» آسان نیست اما از سوی دیگر ایستادگی بر عقاید و نظرات شخصی موجب می‌شود تا از اعتبار بیشتری در میان اطرافیان برخوردار باشید. بنابراین سعی کنید تا نظرات خود را بدون خجالت، بدون تحمیل آن به دیگران و به روشی مؤدبانه بیان کنید.

۸. اجازه ندهید تا سکوتتان به منزله تأیید چیزی باشد

صحبت نکردن در مورد برخی مسائل یا عدم بیان نظرات ممکن است موجب سوءتفاهم شود و دیگران فکر کنند که شما مسئله مورد نظر را تأیید می‌کنید یا نسبت به آن بی تفاوت هستید. بنابراین اگر با چیزی مشکلی داشتید یا مخالف موضوعی بودید، آن را بیان کنید. به عبارت بهتر، رک صحبت کردن بدین معنا است که در مقابل رفتارها و عقایدی که برخلاف میلتان هستند، موضع‌گیری صریحی داشته باشید.

رک بودن

۹. مثبت نگر باشید

از جمله دیگر نکاتی که منجر به سادگی در بیان نظرات می‌شوند این است که از منفی نگری اجتناب کنید. از همین رو، در هنگام مواجهه با مسائلی برخلاف عقاید خود می‌توانید مثبت اندیش بوده و به دنبال جنبه‌های مثبت موضوع مورد نظر باشید.

برای مثال، هنگامی که فردی اشتباهی مرتکب می‌شود، تمام افکار خود را روی نقاط ضعف وی متمرکز نکنید؛ بلکه به نقاط مثبت و قوت او نیز بیندیشید. در چنین شرایطی، هنگام بیان نظرات و صحبت با افراد در مورد اشتباهاتشان می‌توانید جنبه‌های مثبت و نقاط قوتشان را به ایشان یادآور شوید.

۱۰. از سرزنش کردن دیگران خودداری کنید

شرایطی را فرض کنید که در شغل حرفه‌ای خود به صورت تیمی کار می‌کنید و در این میان، همکارتان کار خود را به ددلاین مشخص‌شده نرسانده است. در چنین شرایطی، به جای سرزنش همکارتان، به دنبال راهی برای پیشبرد کارتان به بهترین نحو ممکن باشید. در واقع، چنانچه همکارتان دلایل مشخصی برای انجام ندادن کارهای خود دارد، نباید او را سرزنش کنید. به عبارت بهتر، بیان برخی نظرات شخصی در چنین شرایطی به احتمال زیاد سوءاستفاده از ویژگی رک‌گویی خواهد بود.

 

جمع‌بندی

به طور کلی، رک صحبت کردن موجب افزایش اعتمادبه‌نفس، پایبندی به ارزش‌ها و عقاید شخصی شده و در نهایت باعث می‌شود تا افراد هنگام صحبت با شما به سخنان خود توجه بیشتری داشته باشند. در این مقاله، ۱۰ راه‌کار مؤثر به منظور رک صحبت کردن را بیان کرده و گفتیم که در چه شرایطی رک‌گویی تأثیرات مثبتی به همراه دارد. در نتیجه، با به‌کارگیری روش‌های مطرح‌شده در این مقاله می‌توانید فرصتی برای بیان دیدگاه‌ها و ایستادگی بر عقاید خود داشته باشید. همانطور که گفته شد، گاهی رک بودن با رفتارهای خارج از ادب اشتباه گرفته می‌شود. آیا تاکنون با افرادی برخورد داشته‌اید که از ویژگی رک‌گویی به منظور تخریب اطرافیان خود استفاده می‌کنند؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید