زبان بدن دست ها و معانی هر کدام از آن‌ها

بسیاری از ما هنوز قدرتی که در دستان‌مان وجود دارد را درک نکرده‌ایم. به طوری که تا به حال بدون این که متوجه باشیم، همین دست‌ها بارها موجب موفقیت یا حتی شکست‌مان شده‌اند. البته این به دلیل عدم آگاهی از زبان بدن دست ها است. لازم به ذکر است برخی از حرکات این زبان، در فرهنگ‌های مختلف مفاهیم متفاوت دارد. به طور مثال در برخی فرهنگ‌ها دست باز مفهوم صداقت را می‌رساند. در طول تاریخ که در مواقع قسم خوردن، کف دست را بر روی قلب می‌گذاشتند یا در هوا و به صورت باز نگه می‌دارند، گواه همین موضوع است.…

زبان بدن دست ها

بسیاری از ما هنوز قدرتی که در دستان‌مان وجود دارد را درک نکرده‌ایم. به طوری که تا به حال بدون این که متوجه باشیم، همین دست‌ها بارها موجب موفقیت یا حتی شکست‌مان شده‌اند. البته این به دلیل عدم آگاهی از زبان بدن دست ها است. لازم به ذکر است برخی از حرکات این زبان، در فرهنگ‌های مختلف مفاهیم متفاوت دارد. به طور مثال در برخی فرهنگ‌ها دست باز مفهوم صداقت را می‌رساند. در طول تاریخ که در مواقع قسم خوردن، کف دست را بر روی قلب می‌گذاشتند یا در هوا و به صورت باز نگه می‌دارند، گواه همین موضوع است. امروزه هم عرب‌ها، مالزیایی‌ها و اندونزیایی‌ها هنگام خوش‌آمدگویی دست‌شان را بر روی قلب خود قرار می‌دهند و با این کار گویی می‌خواهند خوشحالی صمیمانه خود از دیدن طرف مقابل را نشان دهند.

 

زبان بدن دست ها

به دلایلی، دروغ گفتن در مواقعی که دست‌ها هم دخالت دارند، مشکل است. همین موضوع موجب جذابیت تحقیق بر روی زبان بدن دست‌ها شده است.

۱. کف دست باز و رو به بالا

این حرکت، نشان دهنده صداقت است و زمانی که کسی هنگام صحبت کردن، دست‌هایش را به این حالت نشان دهد، یعنی چیزی برای پنهان کردن ندارد. به طور مثال وقتی به گناه نکرده متهم می‌شویم، تمام تلاش‌مان این است که ثابت کنیم بی‌گناه هستیم. اگر دقت کرده باشید، تقریباً همه ما در این حالت دست‌های خود را این گونه نگه می‌داریم و با تمام توان می‌گوییم «من کار اشتباهی نکردم، تقصیر من نیست، اصلاً من آنجا نبودم و….» متقابلاً طرف مقابل هم احساس می‌کند که شاید شما واقعاً بی‌گناه باشید.

زبان بدن دست ها
کف دست باز و رو به بالا

۲. پنهان کردن دست‌ها در پشت

این حرکت به معنای پنهان کردن چیزی از دیگران است. در واقع در این حالت به احتمال زیاد فرد در حال دروغ گفتن است. پس هنگامی که کسی دست‌های خود را در جیب یا پشت‌اش پنهان می‌کند، هوشیار باشید. البته شاید در تمام موقعیت‌ها این تصور واقعیت نداشته باشد، اما هر چه موضوع مهم‌تر باشد، احتمال اینکه فرد در حال مخفی‌کاری است، بسیار بالاست.

زبان بدن دست ها
پنهان کردن دست ها در پشت

این در حالی است که اغلب خانم‌ها برای پنهان کردن چیزی یا در مواقع دروغ گفتن، سعی می‌کنند خود را مشغول نشان دهند. آن‌ها در چنین مواقعی معمولاً خود را به تمیز یا جابه‌جا کردن چیزی مشغول می‌کنند و یا سعی می‌کنند در مورد مسائل بی‌ربط صحبت کنند.

نکته‌ای قابل ذکر در این جا این است که برای پیش‌گیری از ایجاد سوء تفاهم، سعی کنید در هنگام حرف زدن به حرکت دست‌های خود دقت کنید. زیرا حتی اگر حقیقت را بگویید و حق با شما باشد، پنهان کردن کف دست، ممکن است تا حدودی حرف‌تان را غیرقابل‌باور کند.

۳. کف دست رو به بالا یا پایین

شیوه نشان دادن کف در هنگام صحبت با دیگران ممکن است منظور شما را طور دیگری به مخاطب برساند. بنابراین زمانی که درخواست کار یا چیزی از کسی دارید، با دست باز (کف دست رو به بالا) این کار را انجام دهید. در این صورت طرف مقابل این احساس را خواهد داشت که گویی شما درخواست یک لطف دارید. اما اگر همین درخواست را با دستی رو به پایین انجام دهید، به طرف مقابل احساس دستور را منتقل می‌کنید.

زبان بدن دست ها
کف دست رو به بالا یا پایین

البته مفاهیم زبان بدن در فرهنگ‌های مختلف تا حدودی متفاوت است. به طور مثال حرکت بازوی باز و انگشتان چرخیده به سمت خود،‌ علامت بیا اینجا شاید در اغلب کشورها به همان منظور دعوت دیگران به نزد خود استفاده شود، اما همین علامت در کره جنوبی بسیار تحقیرآمیز تلقی می‌شود.

زبان بدن دست ها
انگشت چرخیده به سمت خود

در کره جنوبی برای این کار از حرکت بازوی باز و چرخش انگشتان به سمت پایین، برای دعوت دیگران نزد خود استفاده می‌کنند.

زبان بدن دست ها
دست دادن آینه‌ای

۴. دست دادن

یکی دیگر از مفاهیم زبان بدن دست ها در رابطه با نحوه دست دادن است. شیوه دست دادن نه تنها جو جلسات را تعیین می‌کند، بلکه در نتیجه آن نیز تأثیر بسیاری دارد. زمانی که دو نفر با هم دست می‌دهند، معمولاً دست هر دو کاملاً عمودی بوده و به صورت آینه‌ای و در مقابل هم قرار می‌گیرد.

زبان بدن دست ها
قدرت نمادین دست بالا

اما اگر کف دست یکی از طرفین به سمت بالا قرار گیرد، می‌توان این موضوع را یک تسلیم نمادین تلقی کرد. یعنی فرد سلطه و برتری طرف مقابل (که کف دست‌اش رو به پایین است) را پذیرفته است.

به همین دلیل است که بسیاری از مدیران و سیاست‌مداران سلطه‌جو، از این شیوه غالب استفاده می‌کنند. هر کدام از آن‌ها سعی می‌کند برای اثبات نمادین قدرت خود،  دست بالا باشد. البته که طرف مقابل این سلطه را نمی‌پذیرد و احتمالاً درگیری نمادین بر سر قدرت شکل بگیرد! به همین دلیل اغلب سعی می‌کنند به حالت عمودی یا آینه‌ای دست بدهند.

زبان بدن دست ها
روش تغییر قدرت به نفع خود

اگر کسی سعی کند از این طریق بر شما مسلط شود چه واکنشی خواهید داشت؟ یکی از ساده‌ترین راه‌ها این است که دست چپ خود را بر روی دست او قرار دهید. این روش می‌تواند برتری را به نفع شما تغییر دهد. اما به هر حال ممکن است موجب آزرده خاطر شدن طرف مقابل نیز بشود. پس فقط در مواقع ضروری از این تکنیک استفاده کنید.

۵. مالش دست‌ها به یکدیگر

در اغلب فرهنگ‌ها مالیدن دست به یکدیگر نشان دهنده هیجان و یا پیش‌بینی اتفاقی خوب است. گاهی اوقات برای نشان دادن سرمای هوا نیز استفاده می‌شود. سرعت مالش دست‌ها نشان‌دهنده عمق هیجان و یا زمان وقوع اتفاق خوب است. در واقع هر چه ‌سرعت مالش دست‌ها بیشتر باشد، نشان دهنده این است که هیجان بیشتر و یا زمان وقوع اتفاق نزدیک‌تر است.

زبان بدن دست ها
زبان بدن دست ها – مالش دست ها

به عبارت «اغلب فرهنگ‌ها» توجه کنید. منظور از آن این است که حرکت مالیدن دست‌ها به یکدیگر در برخی فرهنگ‌ها متفاوت است. به طور مثال در آمریکای جنوبی این حرکت نشان دهنده همجنس گرا بودن زنان است.

۶. مالش انگشت‌ها به یکدیگر

مالیدن انگشت اشاره و شصت به یکدیگر معمولاً نشان دهنده پول است. گویی می‌خواهید از کسی درخواست پول کنید.

زبان بدن دست ها
علامت نشان دهنده عشق

همین حرکت بدون مالش، در کره جنوبی نشان دهنده قلب است. در واقع با نشان دادن این حرکت به طرف مقابل صمیمت و علاقه خود را به نمایش می‌گذارید.

۷. بسته بودن دست‌ها

طبق زبان بدن دست ها این حالت در شرایط مختلف معانی متفاوتی می‌تواند داشته باشد. گاهی اوقات این حرکت می‌تواند به معنای موضع‌گیری شدید طرف مقابل باشد. برخی مواقع نیز خودرای یا حتی عصبی بودن را نشان دهد.

زبان بدن دست ها
بسته بودن دست ها

متخصصان زبان بدن معتقدند ارتفاع دست‌ها، می‌تواند میزان ناامیدی فرد را نشان دهد. به طور مثال فرض کنید فردی در حالت نشسته دست‌های خود را در حالی که انگشتانش را به هم گره زده، در مقابل صورت خود گرفته است. این یعنی احتمالاً فرد بسیار مضطرب بوده و برقراری ارتباط با او دشوار است.

می‌توانید در ابتدا لیوان آبی به او تعارف کنید، چیزی به دستش دهید تا قفل دست‌ها باز شوند و کمی در کنارش بنشینید. پس از مدتی خواهید دید که حال او بهتر می‌شود.

زبان بدن دست ها
چسباندن انگشت‌ها به یکدیگر

۸. حالت برج‌مانند دست‌ها

شکل برج‌مانند یا چسباندن نوک انگشت‌ها به یکدیگر، نشان دهنده فردی معتمد به نفس و جسور است. البته کسی که از این حرکت استفاده می‌کند لزوماً قصد فخرفروشی یا تسلط بر طرف مقابل را ندارد. بلکه صرفاً نشانه هوشمندی، اعتماد به نفس و آگاهی است.

۹. قرار گرفتن دست‌ها در پشت

قدم زدن یا ایستادن با دستانی قرار گرفته در پشت، می‌تواند نشان دهنده میزان اعتبار یا کنترل فرد باشد. استفاده از این حالت در شرایط پراسترس می‌تواند آرامشی نسبی حاصل کرده و موجب افزایش اعتماد به نفس شود.

از طرف دیگر ممکن است پنهان کردن دست‌ها در پشت،‌ موجب ایجاد احساس مخفی‌کاری شود. در واقع ممکن است طرف مقابل از این حرکت شما احساس خوبی دریافت نکرده و فکر کند که شما در حال دروغ گفتن هستید. پس برای جلوگیری از ایجاد این سوء تفاهم،‌ سعی کنید چنین حرکتی را در هنگام حرف زدن انجام ندهید.

زبان بدن دست ها
گرفتن انگشت اشاره به سمت کسی

۱۰. اشاره کردن با انگشت

گرفتن انگشت اشاره به سمت کسی نشان دهنده امر و نهی و احساس سلطه‌جویی فرد است. در اغلب فرهنگ‌ها هم این حرکت نوعی توهین و بی‌ادبی محسوب می‌شود. در واقع کسی که از این حرکت استفاده می‌کند،‌ به دنبال دستور دادن با حالتی عصبی است.

حالت دیگر این حرکت می‌تواند برای تنبیه در نظر گرفته شود. به طور مثال زمانی که والدین با انگشت و حالتی عصبی به فرزندان خود اشاره کرده و از آن‌ها انتقاد می‌کنند، قصد تنبیه آن‌ها را دارند.

زبان بدن دست ها
انگشت اشاره به سمت بالا

اما اگر انگشت اشاره به سمت بالا گرفته شود،‌ به این مفهوم است که گوینده قصد دارد صحبت‌های خود را با تأکید بسیار بگوید. آیا تا به حال به این ژست را در سخنرانی‌های سایست‌مداران دقت کرده‌اید؟ آن‌ها برای افزایش تأکید و اشتیاق به حرف‌های خود از این نوع زبان بدن دست ها استفاده می‌کنند.

۱۱. دست به کمر ایستادن

در حالت عادی معمولاً این حرکت بی‌ادبی تلقی می‌شود و بهتر است در کنار دوستان و هنگام صحبت با آن‌ها این حالت گرفته نشود.

زبان بدن دست ها
دست به کمر ایستادن

در مواقعی هم نشان دهنده قدرت و آمادگی فرد است. به طور مثال زمانی که نظامیان یا ورزشکاران این ژست را به خود می‌گیرند، در حال نشان دادن آمادگی و قدرت خود هستند.

زبان بدن دست ها
دست در جیب

۱۲. دست در جیب

احتمالاً شما هم این حرکت را تجربه کرده‌اید و به احتمال زیاد مشاهده چنین حرکتی احساس خوبی به شما نداده است. زیرا قرار دادن دست‌ها در جیب معمولاً نشان دهنده عدم تمایل، عدم کنترل،‌ اعتماد به نفس نه چندان خوب، بی‌میلی و بی‌حوصلگی است.

حرف آخر

تقریباً همه ما از اغلب تکنیک‌های زبان بدن به طور ناخودآگاه استفاده کرده‌ایم. اما هیچ وقت تأثیر آن‌ها را متوجه نبوده‌ایم. حال که با زبان بدن دست ها آشنا شدیم، بهتر می‌توانیم با اطرافیان ارتباط برقرار کنیم. در نهایت فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما و همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید