مهمترین خواص سیر ترشی چیست؟

سیر یکی از قوی‌ترین آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی بوده که مصرف آن از سوی کارشناسان تغذیه بشدت توصیه می‌شود. اما یکی از فرآورده‌های مهمی که از سیر به دست می‌آید، سیر ترشی است. ترشی سیر از آن دسته ترشی‌هایی است که مصرف آن نه تنها ضرری برای سیستم گوارش ندارد، بلکه فواید زیادی برای سلامتی دارد و شما با مصرف این خوراکی می‌توانید از خواص شگفت‌انگیز آن بهره‌مند شوید. در ادامه با مهمترین خواص سیرترشی خوشمزه آشنا خواهید شد.   خواص سیر ترشی ۱. حفظ ارزش غذایی سیر ترشی دارای ویتامین‌های C و B، آهن، فسفر و پتاسیم است. این مواد در…

خواص سیر ترشی

سیر یکی از قوی‌ترین آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی بوده که مصرف آن از سوی کارشناسان تغذیه بشدت توصیه می‌شود. اما یکی از فرآورده‌های مهمی که از سیر به دست می‌آید، سیر ترشی است. ترشی سیر از آن دسته ترشی‌هایی است که مصرف آن نه تنها ضرری برای سیستم گوارش ندارد، بلکه فواید زیادی برای سلامتی دارد و شما با مصرف این خوراکی می‌توانید از خواص شگفت‌انگیز آن بهره‌مند شوید. در ادامه با مهمترین خواص سیرترشی خوشمزه آشنا خواهید شد.

 

خواص سیر ترشی

۱. حفظ ارزش غذایی

سیر ترشی دارای ویتامین‌های C و B، آهن، فسفر و پتاسیم است. این مواد در سیر وجود دارند و در سیر ترشی نیز حفظ می‌شوند. در حقیقت اضافه کردن سرکه و نمک به ترشی‌ها باعث کاهش خواص مواد موجود در آن شده و وقتی برای مدت‌زمان طولانی بمانند تولید مواد سمی از جمله نیترات می‌کنند که می‌تواند برای بدن خطر آفرین باشد؛ اما در مورد سیرترشی خانگی این اتفاق نمی‌افتد و این ترشی هر چقدر که بیشتر بماند، علاوه بر اینکه خواص سیر را حفظ می‌کند، عطر و طعم فوق‌العاده‌ای نیز پیدا می‌کند.

سیرترشی

۲. کنترل قند و کلسترول خون

از جمله موادی که در تهیه ترشی‌ها از آن استفاده می‌شود سرکه است. سرکه و به ویژه سرکه سیب، می‌تواند کاهش قند خون را در پی داشته باشد؛ همچنین سرکه بعد از صرف غذا هضم غذا را کند کرده و باعث جذب کربوهیدرات‌ها می‌شود. در نتیجه مصرف سیرترشی علاوه بر دارا بودن خواص بی‌شمار سیر، از بالا رفتن قند خون به صورت ناگهانی جلوگیری می‌کند. از این‌رو مصرف سیرترشی برای بیماران دیابتی و بیمارانی که به انسولین مقاوم هستند، می‌تواند مفید باشد. البته حد اعتدال در مصرف این ترشی نیز باید رعایت شود.

لازم به ذکر است که سیر ترشی می‌تواند چربی‌های مضر بدن و کلسترول خون را نیز کاهش دهد.

۳. ضدعفونی کننده

یکی دیگر از خواص سیرترشی خاصیت ضدعفونی‌کنندگی آن است. مصرف ترشی سیر می‌تواند محیط دهان و معده را ضدعفونی کند.

۴. رفع مشکلات گوارشی

سیرترشی که هم خانگی باشد و هم از سرکه طبیعی در آن استفاده شده باشد، مشکلات معده را رفع کرده و به سلامت دستگاه گوارش کمک خواهد ‌کرد. لازم به ذکر است افرادی که صفراوی مزاج هستند، می‌توانند از سیر ترشی به منظور از بین بردن آفت دهان خود استفاده کنند.‌

شایان ذکر است که این ترشی اگر همراه با غذا‌های سنگین و پرچرب مصرف شود، می‌تواند هضم آن‌ها را راحت‌تر کند.

خواص سیر ترشی

۵. پروبیوتیک طبیعی

سیر موجود در سیر ترشی می‌تواند به عنوان یک پروبیوتیک طبیعی عمل کرده و باعث افزایش باکتری‌های مفید در روده شده و به این ترتیب جذب مواد مغذی را در روده‌ها بالا ببرد. ویتامین B موجود در سیرترشی، عملکرد روده را بهبود می‌بخشد.

۶. افزایش اشتها

استفاده از سیر ترشی اشتها را زیاد کرده و به نوعی و اشتها آور است. بنابراین برای افرادی که دچار سوءهاضمه هستند مناسب است.

۷. پاکسازی سموم بدن

این ترشی خوشمزه می‌تواند خون و کبد را از سموم پاک کند. به همین دلیل سیر ترشی می‌تواند از بروز بیماری‌هایی مانند کبد چرب جلوگیری کند.

۸. افزایش عملکرد مغز

مصرف این ترشی می‌تواند عملکرد مغز را بالا برده و حافظه را بهبود دهد. همچنین سیر ترشی می‌تواند از زوال عقل و آلزایمر پیشگیری کند. فسفر موجود در سیر ترشی نیز می‌تواند حافظه را تقویت کند.

۹. دفع سنگ صفرا

مصرف سیر ترشی باعث شستشوی مجاری صفراویشده  و سنگ به وجود آمده در کیسه صفرا را دفع می‌کند.

۱۰. بهبود کم خونی و عملکرد عروق

سیر ترشی خونساز است و کمبود آهن بدن را می‌تواند رفع کند. همچنین عروق کرونر قلب و عروق مغز را نیز باز می‌کند. جالب است بدانید که سیر ترشی خونریزی داخلی را نیز قطع کرده و این خاصیت مخصوصا در مورد بواسیر بسیار کاربردی است. علاوه بر این سیر ترشی خواص ضد انعقادی داشته و غلظت خون را کاهش می‌دهد.

۱۱. ضد سرطان

یکی دیگر از خواص سیر ترشی برمی‌گردد به آنتی اکسیدان‌های بالا و قدرتمندی که در آن موجود است. این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به راحتی رادیکال‌های آزادی که باعث بیماری می‌شوند را از بین برده و خنثی کنند. از جمله بیماری‌های به وجود آمده توسط رادیکال‌های آزاد سرطان است. بنابراین سیر ترشی می‌تواند به دلایلی که ذکر شد خاصیت ضد سرطانی داشته باشد و سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.

۱۲. درمان فشارخون

سیر ترشی به واسطه آلیسین بالایی که دارد می‌تواند روی رگ‌ها اثر گذاشته و آن‌ها را شل کند. با شل شدن رگ‌ها جریان خون به راحتی در رگ‌ها برقرار شده و فشار خون بالا کاهش پیدا می‌کند.

درمان فشار خون با مصرف ترشی سیر

۱۳. بهبود سرماخوردگی

شاید بگوئید سرماخوردگی و مصرف ترشی ؟! ولی باید گفت این ترشی با خواص اعجاب‌برانگیزی که دارد قادر است در درمان سرماخوردگی به شما کمک کند. در واقع سرماخوردگی به کمک ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌هایی که در سیر ترشی وجود دارد پیشگیری و درمان می‌شود؛ مصرف این ترشی در دوران سرماخوردگی باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود.

  • توجه: برای این منظور، از ترشی سیر خانگی با طعمی ملایم استفاده کنید و حتما قبل از مصرف کاملا آن را زیر شیر آب گرم بشویید تا سرکه اضافه آن گرفته شود.

۱۲. کمک به روند لاغری

مصرف این ترشی به دلیل دارا بودن مقادیر بالای آلیسین، لاغری و کاهش وزن را به دنبال دارد. سیر ترشی می‌تواند باعث بالا رفتن متابولیسم و سوخت و ساز بدن شده و میزان چربی و تولید آن را در بدن را پایین بیاورد.

۱۳. عدم ایجاد بوی بد دهان

با اینکه راه‌های ساده‌ای برای رفع بوی سیر دهان وجود دارد، اما شاید یکی از بزرگترین دلایلی که افراد از مصرف سیر ترشی اجتناب می‌کنند، همین ایجاد بوی بد در دهان باشد. لازم به ذکر است که بوی بدی که با خوردن سیر تولید می‌شود ناشی از ترکیبات گوگردی موجود در سیر است؛ این ترکیبات گوگردی در هنگام انجام فرآیند هضم گازی تولید می‌کنند و این گاز به خون وارد شده و در دهان و سیستم تنفسی بوی بدی را ایجاد می‌کند. در این میان نکته قابل توجه این است که سیر ترشی با وجود اینکه ترکیبات گوگردی در خود دارد، اما بوی بدی در دهان شما ایجاد نخواهد کرد و با خیال راحت‌تری می‌توانید آن را مصرف کنید.

البته شایان ذکر است که هرچه سیر ترشی بیشتر بماند، کمتر بوی بدی در دهان ایجاد خواهد کرد؛ به‌طوری که یک ترشی شیر هفت ساله به به ندرت چنین مشکلی را ایجاد خواهد کرد.

 

سخن آخر

در این مقاله به بررسی مهم‌ترین خواص سیر ترشی پرداخته شد؛ اما باید دانست که خواص سیر ترشی به میزان زیادی به عطر سیر بستگی دارد؛ به‌طوری که هرچه عطر سیر ترشی بیشتر باشد، خواص سیر ترشی نیز بالاتر است. البته لازم به ذکر است که سیر ترشی که در منزل تهیه می‌شود، با نوع کارخانه‌ای آن تفاوت داشته و خواص بیشتری دارد. در واقع سیر ترشی کارخانه‌ای در مرحله پخت بسیاری از خواص دارویی خود را از دست داده است.

در پایان به شما پیشنهاد می‌کنیم تا با خواص آب پیاز نیز در انگیزه آشنا شده و از فواید بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

به نظر شما بهترین روش برای درست کردن سیر ترشی چیست؟ چه ترفندهایی برای از بین بردن بوی سیر در سیر ترشی بلدید؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید