۱۰ نکته طلایی در نحوه برخورد با افراد بی ادب

اگر تابه‌حال در ساعات اوج ترافیک رانندگی کرده و یا در یک فروشگاه شلوغ سرگردان شده باشید، خیلی خوب می‌دانید که افراد بی‌ادب همه‌جا هستند. خواه به‌صورت یک نظر توهین‌آمیز یا یک رفتار تحقیرآمیز آن را ببینید، بی‌ادبی فراگیر است. در خیلی از مواقع این رفتار منفی بر روی ما نیز اثر می‌گذارد؛ پس بهتر است نحوه برخورد با افراد بی ادب را فرا بگیریم. شما نمی‌توانید رفتار شخص دیگری را کنترل کنید اما همچنین نمی‌خواهید که با بی ادبی و توهین مواجه شوید. پس چه واکنشی نشان می‌دهید؟ زمانی پیش می‌آید که شما با رفتاری سمی، چه از طرف…

نحوه برخورد با افراد بی ادب

اگر تابه‌حال در ساعات اوج ترافیک رانندگی کرده و یا در یک فروشگاه شلوغ سرگردان شده باشید، خیلی خوب می‌دانید که افراد بی‌ادب همه‌جا هستند. خواه به‌صورت یک نظر توهین‌آمیز یا یک رفتار تحقیرآمیز آن را ببینید، بی‌ادبی فراگیر است. در خیلی از مواقع این رفتار منفی بر روی ما نیز اثر می‌گذارد؛ پس بهتر است نحوه برخورد با افراد بی ادب را فرا بگیریم.

شما نمی‌توانید رفتار شخص دیگری را کنترل کنید اما همچنین نمی‌خواهید که با بی ادبی و توهین مواجه شوید. پس چه واکنشی نشان می‌دهید؟ زمانی پیش می‌آید که شما با رفتاری سمی، چه از طرف غریبه‌ای بداخلاق یا دوستی کج‌خلق مواجه شوید. در اینجا چند متد واقعی ارائه‌شده که افراد باهوش برای مقابله با فرد بی‌ادب استفاده می‌کنند.

 

اصول و نحوه برخورد با افراد بی ادب

۱. بی‌ادبی چیز جدیدی نیست

به نظر می‌رسد که بی‌ادبی بخشی از ماهیت بشر است. انسان‌ها از زمان آغاز تمدن بشر درباره گستاخی شکایت کرده‌اند، حتی افلاطون نیز در مورد بی‌احترامی و بدرفتاری جوانان سخن گفته است. بی‌ادبی به‌راحتی می‌تواند برای بسیاری از مردم به عادت تبدیل شود. رفتار بی‌ادبانه مسری است و گرایش به رفتار منفی را دامن می‌زند، اما اگر بدانیم که این رفتار منفی مانع بهره‌وری، شادمانی و سلامت ماست، به اهمیت پایان دادن به این نوع رفتار پی خواهیم برد. بی‌ادبی چیز جدیدی نیست، اما ما مجبور به ادامه‌ این چرخه‌ باطل نخواهیم بود. پس در برابر افراد گستاخ و بی ادب نباید رفتاری مشابه آنان داشته باشیم.

۲. جریان بی‌ادبی را متوقف کنید

اگر اجازه دهید رفتار بی‌ادبانه مانند بیماری شیوع پیدا خواهد کرد. یک رفتار گستاخانه به‌راحتی می‌تواند گسترش‌یافته و دلیل رفتار بی‌ادبانه‌ دیگری شود. درنتیجه گسترش خوی بد و رفتار ناپسند به دنبال آن اتفاق خواهد افتاد. به‌راحتی می‌توان فهمید که چگونه این اتفاق می‌افتد. راننده‌ای بی‌ادب در مسیر رفتن به سرکار راه شما را می‌بندد و باعث احساس آزرد‌گی و سرخوردگی در شما می‌شود. شما این احساسات منفی را سر همکار خود خالی خواهید کرد. همین‌طور همکارتان رنجیده‌خاطر شده و با دیگران بی‌ادبانه و با بداخلاقی رفتار می‌کند و به همین ترتیب این زنجیره پیش می‌رود. شما این توانایی را دارید که چرخه بی‌ادبی را متوقف کنید، باکمی همدلی به همراه مهربانی می‌توانید رفتار بی‌ادبانه را خنثی کنید.

۳. از بی ادبی دیگران رنجیده خاطر نشوید

اولین قدم برای متوقف کردن چرخه‌ی بی‌ادبی این است که از اینگونه رفتارها دلگیر نشوید. وقتی‌که در حال کشمکش با دنیا هستیم، همه ما روزهای بد و خوبی داریم. حال اینکه خالی کردن این حس سر دنیا، یعنی سر نزدیک‌ترین شخص به شما، بسیار وسوسه‌انگیز است.

این برای همه ما اتفاق افتاده است. بنابراین درک اینکه شاید فرد متخلف تنها روز بدی را گذرانده است، دید واقع‌بینانه‌تر به قضایا می‌دهد. وقتی‌که شما با رفتار گستاخانه‌ افراد روبرو می‌شوید شاید آن‌ها با مسائل دشواری دست و پنجه نرم می‌کنند. اغلب می‌توانید با پاسخ منفی ندادن به رفتار گستاخانه افراد چرخه‌ی بی‌ادبی را متوقف کنید.

نحوه برخورد با افراد بی ادب - رنجیده خاطر نشوید
نحوه برخورد با افراد بی ادب – رنجیده خاطر نشوید

۴. با مهربانی واکنش نشان دهید

اجازه ندهید فرد بی‌ادب باعث شود که شما جواب گستاخانه‌تری بدهید. یکی از بهترین راه‌های خنثی کردن بی‌ادبی و رفتار ناشایست، مثبت ماندن است. این به شخص مقابل فرصتی می‌دهد تا آرام‌گرفته و رفتار خود را مطابق با رفتار شما تعدیل کند. محبت پادزهری شگفت‌انگیز برای بی‌ادبی است. داشتن رفتار محبت‌آمیز به شخصی که گستاخ است یا به دیگران توهین می‌کند می‌تواند به‌شدت دشوار باشد، اما با نشان دادن رفتاری مناسب می‌توانید آنها را وادار کنید تا از شما پیروی کنند. حتی اگر این روش به کار نیامد، باز هم می‌توانید به خودتان افتخار کنید که از استانداردهای خود کوتاه نیامده‌اید و رفتار بی ادبانه‌ای از شما سر نزده است. در عوض خونسردی خودتان را حفظ کرده‌اید.

۵. در برابر یک فرد سخت‌گیر، شوخ طبع باشید

فرد سخت‌گیر و بی‌ادب این توانایی را دارد که تنش و نگرانی برای خودش و اطرافیانش ایجاد کند. به یاد داشته باشید که احتمالاً این افراد به دلیل مسائلی که از سر گذرانده‌اند عصبانی و آشفته هستند و به همین خاطر رفتار بی‌ادبانه دارند. شوخی به‌جا و درست می‌تواند بحث را منحرف کرده، تنش ایجادشده را کم کند و اجازه دهد تا همگی بخندند این بهترین نحوه برخورد با افراد بی ادب است.

شما می‌توانید این کار را با پیدا کردن راهی برای خندیدن در مورد یک وضعیت مشترک، یا با شوخی درباره تجربه مشترکی که به همه مربوط است انجام دهید. شوخی‌های فروتنانه نیز می‌تواند فرد را خلع سلاح کند. پیدا کردن راهی که بتوان کمی شوخی به بحث اضافه کرد این فرصت را به فرد می‌دهد تا دکمه تنظیم مجدد را زده و رفتارش را بهتر کند.

نحوه برخورد با افراد بی ادب - شوخ طبع باشید
نحوه برخورد با افراد بی ادب – شوخ طبع باشید

۶. رفتار شخص را به او گوشزد کنید

روش تاکتیکی دیگر برای توقف چرخه‌ بی‌ادبی این است که رفتار شخص را به او گوشزد کرده و از او بخواهید تا این رفتار را متوقف کند. اگر نتوانستید از رفتار گستاخانه‌ مداوم شخصی دور شوید، باید موضوع را مستقیماً مطرح کنید. نیازی نیست که سوءاستفاده‌های پی در پی یک شخص را تحمل کنید. نباید اجازه دهید تا فردی با بی‌احترامی با شما رفتار کند.

درباره آنچه اتفاق می‌افتد صحبت کنید. آیا شخص متوجه می‌شود که رفتارش تا چه اندازه به شما صدمه می‌زند؟ شاید او متوجه نباشد که تا چه اندازه رفتارش آهانت آمیز است. با آگاهی دادن، این فرصت برای شخص ایجاد می‌شود تا عذرخواهی کرده و سعی کند محترمانه‌تر رفتار کند.

۷. از کوره در نروید

وقتی کسی شما را اذیت می‌کند اولین رفتار غریزی شما مقابله‌به‌مثل است، اما به ‌یاد داشته باشید که همیشه رفتار خود را کنترل کنید. مهم نیست که فرد دیگر چگونه رفتار می‌کند، شما طرز رفتار خود را داشته باشید. آرامش خود را حفظ کنید. اگر شخصی شما را ناراحت کرد نفس عمیقی بکشید و به خودتان فضا بدهید تا آرام شوید. به یاد داشته باشید که نباید خود را تا سطح آن‌ها پایین بیاورید و کاری انجام دهید که اوضاع را بدتر کند. به بیان دیگر شأن خود را حفظ کرده و از نزاع دوری کنید.

نحوه رفتار با افرادی بی ادب - از کوره در نروید

۸. همدلی کنید

همدلی کردن مستلزم این است تا درک کنید که چرا شخصی بی‌ادبانه رفتار می‌کند. شاید آن شخص با موقعیت دشواری در زندگی شخص خود دست و پنجه نرم می‌کند یا نگران سر آمدن ضرب‌الاجل‌هایی است که در محل کارش انباشته‌شده است. اگر شما راهی پیدا کنید تا نشان دهید که او را درک کرده و به آنچه با آن مواجه است اهمیت می‌دهید، فرد حس خواهد کرد که در مواجه با مشکل تنها نیست.

اگر کسی را می شناسیدکه دوران سختی را می‌گذراند، بگویید که او را درک می‌کنید. او را به خاطر داشتن روز بد یا سرزنش کردن دیگران قضاوت نکنید. راهی پیدا کنید تا به وی بگویید که شما هم روزهای بدی در زندگی داشته‌اید و می‌توانید با آن شخص همذات پنداری کنید.

اگر فردی دچار لغزشی آنی در رفتار خود شد، رفتار بدی که داشته را به او گوشزد کنید. با این کار فرد از رفتار منفی خودش آگاه می‌شود. الیته اگر شخص عصبانی‌تر شد، رهایش کنید. هیچ راهی وجود ندارد تا فردی را وادار به رفتار مناسب کنید.

۹. الگوی خوبی باشید

مردم انگیزه‌های درونی مختلفی برای رفتارشان دارند. بعضی افراد از رفتار گستاخانه به‌عنوان راهی برای تحت تسلط درآوردن دیگران یا نشان دادن قدرت استفاده می‌کنند. این افراد ممکن است شما را تحریک کنند تا رفتار بدی از خود نشان دهید و وجهه خود را در مقابل دیگران خراب کنید. بنابراین اجازه ندهید تا از دیدن عصبانی شدن شما احساس رضایت کنند. سعی کنید که الگوی خوبی باشید

۱۰. از اشخاص بی‌ادب دوری‌کنید

وقتی در اجرا کردن تمامی موارد گفته‌شده با شکست مواجه شدید؛ بهترین راه این است که از آن موقعیت دور شوید. اگر شما تمام راهکارهای موجود برای آگاه‌سازی فرد بی‌ادب از اعمال و رفتارش را به کار بردید و سودی نداشت، احتمالا این فرد قابلیت رفتار بانزاکت و مناسب با دیگران را ندارد.

با اجتناب از افرادی که بر حسب عادت، گستاخ و بی ادبند، از مخاطب آن‌ها قرار گرفتن دوری کرده و به آن‌ها فرصت کمتری می‌دهید تا شما را هدف رفتار گستاخانه خود قرار دهند. نبود مخاطب موقعیت تنش‌زا را نیز خنثی خواهد کرد. اگر تمامی اطرافیان این اشخاص از آن‌ها فاصله بگیرند شاید این باعث شود که به خودشان بیایند. حتی اگر هم اثری بر فرد بی ادب نداشته باشد، حداقل کمک می‌کند تا بقیه اطرافیانش روز بهتری داشته باشند.

 

جمع بندی

گستاخی و بی ادبی برای بعضی تبدیل به عادت شده است، اما شما باید با راهکارهای مناسب با این افراد مقابله کنید. اکنون می‌دانید که چگونه با یک فرد بی ادب برخورد کنید.

اگر از رفتار این افراد ناراحت می‌شوید، توصیه می‌کنیم علاوه بر انجام راهکارهای ذکر شده، مطلب ۶ روش کاربردی برای مقابله با افرادی که ناراحتمان می‌کنند را نیز مطالعه فرمایید. شما چه روشی را برای برخورد با افراد گستاخ پیشنهاد می‌کنید؟ لطفا تجربیات و نظرات خود را با ما و سایر همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید