راهنمای انتخاب اسم | اسم دختر | اسم پسر |

راهنمای مرحله به مرحله انتخاب اسم فرزند دختر و پسر

اگر در این صفحه حضور دارید احتمالا در حال گذراندن دوران بارداری خود و یا همسرتان هستید و انتخاب اسم مناسب برای فرزند خود یکی از بزرگترین دغدغه های شما در این روزهاست. شاید هم هنوز به این مرحله نرسیده اید و دوست دارید هرچه زودتر اسم پسر و یا دختر آینده خود را انتخاب کنید.

 

در هر صورت انتخاب اسم مناسبی که همه معیارهای شما را داشته باشد کار راحتی نیست. نه تنها معیارهای مختلفی برای انتخاب اسم وجود دارد، بلکه تفاوت سلایق بین کسانی که نظرشان برایمان اهمیت دارد هم قسمت سخت دیگر ماجراست. تلاش ما در این صفحه این است که رویکرد متفاوتی به موضوع انتخاب اسم داشته باشیم و تنها به لیست کردن هزاران اسم اکتفا نکنیم. پس ما مرحله به مرحله تا انتخاب اسم فرزندتان با شما همراه هستیم…

[vc_btn title=”تست” style=”3d” link=”url:http%3A%2F%2Fwww.setare.com”] 

 

مرحله اول: از میان معیارهای مهم انتخاب اسم، معیارهای شخصی خودتان را بیابید

در این قسمت سعی شده است مهمترین معیارهای عمومی در انتخاب اسم جمع آوری شود. آن ها را به دقت مطالعه کنید و نکاتی را که قصد دارید مد نظر قرار دهید، یادداشت کنید.

۱. تناسب همه جانبه: اسم باید زیبا باشد!

تعریف زیبای چیست؟ چه چیزی را زیبا می بینیم؟ بر اساس نظر بسیاری از بزرگان حوزه هنر و زیبایی شناسی، زیبایی چیزی جز تناسب و هارمونی نیست. در هندسه زیبایی را با تکیه بر اعداد فیبوناچی و تناسبی که ایجاد می کند تعریف می کنند و در اینجا قطعا زیبایی اسم در داشتن تناسب آن اسم با پیشینه خانوادگی والدین، وضعیت جامعه، فرهنگ خانواده، نام خانوادگی و …  است.

بد نیست در اینجا به جمله معروف جیامباتیستا والی، طراح مد و فشن مطرح ایتالیایی اشاره کنیم:

شیک یعنی زمانی که انسان با خودش هارمونی دارد.

پس به عقیده ما اگر اسم انتخاب شده با سایر مشخصات فرزندمان هارمونی داشته باشد زیباست.

۲. معنی اسم: این اسم که معنی خوبی ندارد!

قطعا یکی دیگر از معیارهای مهم در انتخاب اسم، معنی و مفهوم زیبای آن است. به دنبال اسمی باشید که فرزندتان بعد از سالها با یافتن آن، احساس غرور و خوشحالی کند. اسمی انتخاب کنید که در ذهنتان احساس خوبی نسبت به فرزندتان به وجود آورد.

۳. تناسب اسم با نام خانوادگی: این اسم با فامیلش جور نیست!

تناسب آوایی و هجایی اسم و فامیل زیبایی اسم را دوچندان می کند. برای ایجاد این هماهنگی می بایست سعی کنید حداقل یکی از موارد زیر را رعایت کنید:

تعداد سیلاب یکسان:

سعی کنید اسم فرزندتان را از میان گزینه هایی انتخاب کنید که تعداد سیلابشان با تعداد سیلاب فامیل فرزندانتان یکی است. مثال ۲ سیلابی: سینا تیلا، مینا خوشکام 

شروع با حرف یا هجای مشترک

در صورتی که اسم و فامیل با حرف و یا هجای مشترک شروع شود، اسم و فامیل آهنگین و خوشصدا می شود. مینا مهام، شیما شیرازی، رضا رئوف.


الف


آ


ب


پ


ت


ث


ج


چ


ح


خ


د


ذ


ر


ز


ژ


س


ش


ص


ض


ط


ظ


ع


غ


ف


ق


ک


گ


ل


م


ن


و


ه


ی


الف


آ


ب


پ


ت


ث


ج


چ


ح


خ


د


ذ


ر


ز


ژ


س


ش


ص


ض


ط


ظ


ع


غ


ف


ق


ک


گ


ل


م


ن


و


ه


ی

اتمام با حرف یا هجای مشترک

همانند مورد قبلی پایان مشترک اسم و فامیل نیز به زیبایی اسم و فامیل می افزاید.

 

مهراد راد، الهام آرام

۴. تناسب اسم با اسم خواهر یا برادر بزرگتر

تمامی نکات مطرح شده در تناسب هجایی اسم با اسم خانوادگی در این جا نیز کاربرد دارد.

۵. تناسب ریشه ای و فرهنگی با اسامی والدین

یک بار دیگر به یکی از تعاریف مطرح شده از زیبایی که تناسب و هارمونی بود برمی گردیم. هارمونی فقط در هجا و سیلاب و حروف نیست و وجود داشتن تناسب فرهنگی با خانواده و جامعه اسم را زیباتر می کند. همه اسامی زیبا هستند ولی همه اسامی برای همه اشخاص مناسب نیستند. 

۶. این اسمو که همه گذاشتن… من یه اسم خاص می خوام!

طبق آمار ثبت احوال اسامی زیر برای پسر و دختر در سال های گذشته بیشترین میزان فراوانی را داشته است که توصیه ما این است این اسامی را از میان گزینه های خود حذف کنید.

مرحله دوم: انتخاب بهترین اسم از اسامی انتخاب شده

این مرحله سخت ترین مرحله انتخاب اسم است اما اگر مراحل قبل را بدرستی طی کرده باشید این مرحله نیز نسبتا ساده شده است. در این مرحله باید انتخاب خود را دقیق تر کنید. یک جدول مثل جدول زیر آماده کنید و به انتخاب های خود امتیاز بدهید. در آخر بهترین اسم از میان هزاران اسمی که وجود دارد، برای شما مشخص می شود.

معیارهای انتخاب اسامی معیارهای انتخاب اسامی
۵ امتیاز ۵ امتیاز