ماساژ پا؛ آشنایی با مزایا و نحوه انجام ماساژ پا

پا قلب دوم بدن ماست که تمام وزن بدن را تحمل می‌کند و سلامت آن از اهمیت بالایی برای ایجاد سلامت و شادمانی در زندگی برخوردار است. در فرهنگ‌های مختلف، ماساژ قدمتی چند هزارساله برای بالا بردن سطح سلامت و ایجاد آرامش دارد. از طرف دیگر ماساژ بخش مهمی از طب مکمل و جایگزین است. در این میان ماساژ پا به‌طور منظم باعث پیشرفت سطح سلامت روانی و فیزیکی می‌شود. مفهوم رفلکسولوژی پایه‌ی ماساژ درمانی پا بر این قانون بناشده است که پا جزو نقاط رفلکسی در بدن است و با اندام‌های مختلف بدن و غده‌های مختلف بدن ارتباط دارد.…

چگونه پاها را ماساژ دهیم

پا قلب دوم بدن ماست که تمام وزن بدن را تحمل می‌کند و سلامت آن از اهمیت بالایی برای ایجاد سلامت و شادمانی در زندگی برخوردار است. در فرهنگ‌های مختلف، ماساژ قدمتی چند هزارساله برای بالا بردن سطح سلامت و ایجاد آرامش دارد. از طرف دیگر ماساژ بخش مهمی از طب مکمل و جایگزین است. در این میان ماساژ پا به‌طور منظم باعث پیشرفت سطح سلامت روانی و فیزیکی می‌شود.

ماساژ پا

مفهوم رفلکسولوژی

پایه‌ی ماساژ درمانی پا بر این قانون بناشده است که پا جزو نقاط رفلکسی در بدن است و با اندام‌های مختلف بدن و غده‌های مختلف بدن ارتباط دارد. این نقاط در کف، مچ، انگشتان و قسمت فوقانی پا واقع‌ شده‌اند. رفلکسولوژی پا عبارت است از ماساژ، فشار به مناطق خاص بر روی پا با فن‌های خاص که با استفاده از شست، انگشت یا دست اعمال می‌شود. تحریک نمودن و اعمال فشار بر نقاط مختلف پا قطعاً لذت‌بخش است و همان زمان ماساژ پا به ارتقاء سطح سلامت شما کمک کرده و فواید بسیار زیادی دارد.

 

نحوه ماساژ پا

ماساژ پا

در این مقاله قصد داریم، بر اساس قانون رفلکسولوژی نقاطی از کف پا را به شما معرفی کنیم که شما با ماساژ دادن هر یک از این نقاط به‌صورت مخصوص، به درمان بیماری خود بپردازید. این نوع ماساژها بسیار تخصصی هستند و جنبه درمانی دارند؛ اما در این بخش از مقاله، تلاش ما بر این است که پنج روش کلی برای ماساژ کف پا را به شما معرفی کنیم تا با استفاده از این روش‌ها بتوانید به آرامش و راحتی خاصی که مدنظرتان است، دست‌یابید.

روش اول

در روش اول ابتدا باید با یک دست خود، پنجه یکی از پاها را بگیریم و بعدازآن با دست دیگر طوری پا را نگه‌داریم که پایین انگشتانمان در پایین کف پا قرار گیرد و انگشت شستمان، روی پا قرار داشته باشد. بعد همان دستمان را از سمت پنجه به سمت مچ پا می‌کشیم و در همین حین با دستمان یک فشار ملایم به پا وارد می‌کنیم.

 

روش دوم

در روش دوم برای ماساژ پا، ابتدا با دو دستمان پنجه پا را نگه می‌داریم؛ این کار باید به‌گونه‌ای انجام شود که انگشت دو دست زیر پنجه و شست هر دو دستمان، بر روی قسمت پشتی پنجه پا قرار بگیرد. بعدازاین مراحل با دستمان یک فشار ملایم وارد می‌کنیم. دستانمان را در جهت مخالف هم به سمت خارج پا می‌کشیم. این عمل باید به‌صورت درست انجام شود و به‌اندازه ۵ تا ۱۰ بار تکرار شود.

ماساژ پاروش سوم

طریقه کار در روش سوم به این صورت است که با دو دست کف پاها را می‌گیریم، به شکلی که کف انگشت‌ها روی پشت پاها باشند. بعد درحالی‌که با شستمان کف پاها را فشار می‌دهیم آن را از یکدیگر دور می‌کنیم و بعد به سمت لبه پا می‌بریم. این عمل را اول در ناحیه پاشنه امتحان کنید و در دفعه‌های بعد آرام آرام به سمت پنجه بروید.

ماساژ پاروش چهارم

در روش چهارم باید ابتدا با یک دستمان پنجه‌ی پا را نگه‌داشته و با پایین دست دیگر (پاشنه دست دیگر) یک فشار مداوم و باکمی قدرت به کف پای نگه‌داشته شده از پنجه تا ناحیه پاشنه وارد می‌کنیم.ماساژ پا

روش پنجم

در روش پنجم نیز باید هر ناحیه ضخیم شده و بالا رفته و دردناک در کف پاها را با شست به‌صورت دایره‌وار فشار دهیم. باید بدانیم که فشار باید به‌صورت عمقی باشد اما فشار نباید به حدی باشد که درد ایجاد کند.ماساژ پا

فواید ماساژ تخصصی برای درمان بیماری‌ها

همان‌طور که گفتیم ماساژ پا می‌تواند نقش مهمی را در سلامت بدن ایفا کند و فواید زیادی برای بدن شما داشته باشد. در بخش قبلی، به معرفی پنج روش کلی برای ماساژ پاها پرداختیم ولی در این قسمت قصد داریم شما را با ماساژهای تخصصی برای درمان انواع بیماری‌ها آشنا کنیم.

۱.  ماساژ پاها و درمان تیروئید

امروزه مشکلات تیروئید در میان مردم بسیار رایج است اما ماساژ پا می‌تواند برای افزایش سلامت کلی غده تیروئید بسیار مفید واقع شود. شما به‌سادگی می‌توانید قسمت داخلی توپ پا را ماساژ دهید تا حداکثر منفعت را به تیروئید خود برسانید.

 ماساژ پاها و درمان تیروئید

۲. بهبود مشکلات کبد با استفاده از ماساژ پاها

متخصصان رفلکسولوژی مکان‌های متفاوت از پا را برای کبد در نظر دارند؛ برخی گزارش می‌دهند که وسط خارج از پای راست برای این کار بهترین است و دیگران نیز می‌گویند که وسط خارج هر دو پا کار می‌کنند. به‌هرحال ماساژ این ناحیه پا می‌تواند عملکرد بهتر کبد را تضمین کرده و کبد را سالم‌تر نگه دارد. این ماساژ ساده پا می‌تواند تأثیر زیادی بر سلامت شما داشته باشد.

بهبود مشکلات کبد با استفاده از ماساژ پاها

۳. بهبود درد معده به کمک ماساژ پا

می‌توانید سلامت گوارشی خود را با ماساژ دادن داخل مناطق درست زیر توپ‌های پا بهبود دهید و حتی درمان کنید. این ماساژ می‌تواند برای سوءهاضمه، التهاب و یا گاز معده شما مفید باشد.

بهبود درد معده به کمک ماساژ پا

۴. کمردرد را با ماساژ پاها درمان کنید

با توجه به قانون  رفلکسولوژی، بین پاشنه و عصب سیاتیک موجود و کمر رابطه نزدیکی وجود دارد. برای کسانی که از سیاتیک و یا کمردرد  رنج می‌برند، ماساژ پاشنه  پا می‌تواند بسیار مفید باشد.کمردرد را با ماساژ پاها درمان کنید

۵. ماساژ پاها و ارتباط با  قلب

سلامت قلب موضوعی است که باید خیلی جدی گرفته شود. هرکسی که تشدید ضربان قلب یا درد قفسه سینه را حس می‌کند، باید به پزشک مراجعه کند. ماساژ منطقه خاصی در پای راست می‌تواند سلامت شما را در قسمت قلب تقویت و مزایای درازمدت برای سیستم گردش خون را داشته باشد.

ماساژ پاها و ارتباط با  قلب

۶. بهبود روده کوچک با ماساژ پاها

اندام دیگری که می‌تواند از ماساژ پا استفاده کند، روده کوچک است. ماساژ ناحیه بین پاشنه و قوزک پا برای بهبود هضم بسیار مفید است و یک روش سالم محسوب می‌شود. این روش ممکن است برای کسانی که از گاز معده شدید یا سوءهاضمه رنج می‌برند نیز مفید باشد.

بهبود روده کوچک با ماساژ پاها

۷. بهبود سلامت چشم با ماساژ پاها

سلامت چشم می‌تواند شامل انواع مختلفی ازجمله مشکل بینایی، درد و قرمزی آن باشد. ماساژ دادن یا فشار دادن ناحیه پا که درست زیر انگشتان دوم و سوم قرار دارد، می‌تواند به‌شدت برای افرادی که از مشکلات چشم رنج می‌برند، سودمند باشد. رفلکسولوژیست‌ها ارتباط مستقیم بین این ناحیه پا و چشم را گزارش می‌کنند.

 ۸. ماساژ پاها برای درمان سردرد

بر اساس قانون رفلکسولوژی، پا به‌طور مستقیم به سر و مغز متصل می‌شود. ماساژ انگشتان پا می‌تواند به کاهش سردردها کمک زیادی کند و می‌تواند تأثیر مثبت بر سلامت کلی مغز شما، ازجمله افزایش تحریک مغزی در شما داشته باشد.

 ماساژ پاها برای سر

راهی ساده برای شناسایی تمام نقاط درمانی در علم رفلکسولوژی

همان‌طور که قبلاً توضیح دادیم، در کف پا نقاطی وجود دارد که هر یک از این نقاط به اندامی متصل است و با ماساژ دادن یا فشار آوردن به هر یک از این نقاط، می‌توانیم بیماری‌های مربوط به آن اندام را برطرف سازیم.ماساژ پا

در قسمت قبل، به شناسایی برخی از این نقاط و فواید و تأثیرات ماساژ دادن آن‌ها پرداختیم؛ اما سؤالی که در اینجا پیش می‌آید این است که برای درمان بقیه اندام‌های بدن باید چه‌کار کرد؟ یا اینکه آیا در کف پا بازهم نقاطی وجود دارد که بتوان با استفاده از آن‌ها، به درمان اندام‌های دیگر بدن پرداخت؟ جواب مثبت است.

در ادامه مطلب به بررسی کامل و جامع نقاطی از کف پا در علم رفلکسولوژی می‌پردازیم. این مطلب بسیار کامل بوده و شما به‌راحتی می‌توانید به آن استناد کنید و درمان بیماری خود را با استفاده از ماساژ همان نقطه خاص، بیابید. نکته‌ای که در این بخش باید به آن توجه شود این است که ما برای سهولت در شناسایی این نقاط، پاها را به پنج منطقه مجزا تقسیم کرده‌ایم که هر منطقه مجزا، نکاتی را در برگرفته است.

 

منطقه اول

رفلکسولوژی

این نقاط روی هر دو پا یکسان و مسئول اندام‌های متقارن مثل چشم‌ها هستند که هم در قسمت چپ بدن وجود دارند و هم در قسمت راست بدن.

منطقه دوم

رفلکسولوژی

در این منطقه نقاط پای چپ و راست کمی متفاوت هستند. منطقه بازتاب قلب روی پای چپ زمانی ماساژ داده می‌شود که احساس هیجان و استرس داشته باشید.

منطقه سوم

رفلکسولوژی

در این منطقه نیز هدف نقاطی که روی پای چپ و راست قرارگرفته‌اند متفاوت است.

منطقه چهارم

رفلکسولوژی

هدف و موقعیت نقاط قرارگرفته شده در این منطقه برای پای چپ و راست یکسان است.

منطقه پنجم

رفلکسولوژی

هدف و موقعیت نقاط قرارگرفته شده در آخرین منطقه نیز برای پای چپ و راست یکسان است.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید